Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Trwałość niektórych wyobrażeń. Niespełnione obietnice profesjonalizmu

Tytuł:
Trwałość niektórych wyobrażeń. Niespełnione obietnice profesjonalizmu
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
relacja lekarz-pacjent
konsumeryzm
profesjonalizm
opieka zarządzana
consumerism
doctor–patient relationship
polityka zdrowotna
health policy
managed care
professionalism
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pl/legalcode
Linki:
http://www.problemypolitykispolecznej.pl/Trwalosc-niektorych-wyobrazen-nNiespelnione-obietnice-profesjonalizmu,122822,0,1.html  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł przedstawia koncepcję profesjonalizmu jako odpowiedź na ważne pytanie polityki zdrowotnej o metodę organizowania społecznych relacji, w tym stosunków władzy. Przedstawione zostały zmiany, jakie dokonały się w podejściu do profesjonalistów medycznych, poczynając od tradycyjnej koncepcji wychwalającej profesjonalizm, dalej jej krytykę, przez uznanie profesjonalizmu za narzędzie regulujące stosunki społeczne i organizacyjne, a także za ideologię, a następnie ideę opieki zarządzanej i konsumeryzm medyczny, kończąc na kryzysie profesjonalizmu i jego odrodzeniu, w postaci nowego profesjonalizmu. Pokazano wpływ na zmiany relacji lekarz–pacjent, gdzie w miejsce biernego pacjenta pojawił się aktywny klient, a pozycja lekarzy jako niezależnej profesji uległa osłabieniu.

This article presents the concept of professionalization as the response to important questions of health policy on methods of organizing social relations, including the relations of political power. The author presented changes in the attitude of medical professionals, starting with the traditional conceptions, which extolled professionalism. Then the author presented their criticism, including considering professionalism to be the tool regulating social and organizational relations, ideology and medical consumerism, ending with the crisis of professionalism and its rebirth in the form of a new professionalism. Finally the author discussed the impact of changing relations between doctors and patients; a passive patient was replaced by an active client and the doctor’s position as an independent professional decreased.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies