Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza stopnia realizacji oczekiwań pacjentów z chorobą nowotworową wobec lekarzy

Tytuł:
Analiza stopnia realizacji oczekiwań pacjentów z chorobą nowotworową wobec lekarzy
The evaluation of the degree of fulfilment of cancer patients expectations toward their doctors
Autorzy:
Kornaś, Anna
Bętkowska-Korpała, Barbara
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
cancer patients
patients' expectations
relacja lekarz-pacjent
physician–patient relations
pacjent onkologiczny
oczekiwania pacjentów
Język:
polski
ISBN, ISSN:
24504637
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Wstęp: Chorzy leczeni onkologicznie są grupą wymagającą komplementarnej, wielospecjalistycznej opieki medycznej oraz zapewnienia wsparcia. Poznanie oczekiwań pacjentów względem personelu medycznego stanowi jeden z elementów holistycznej opieki. Głównym celem badania była analiza oczekiwań pacjentów z chorobą nowotworową wobec lekarzy. Oczekiwania oceniono na dwóch płaszczyznach - oczekiwań obecnie realizowanych oraz oczekiwań idealnych. Materiały i metody: Do badania zakwalifikowano 107 pacjentów leczonych z powodu choroby nowotworowej. Chemioterapię otrzymywało 53 chorych, natomiast 54 leczono radioterapią. Badanie miało charakter przekrojowy. Narzędziem badawczym był ustrukturyzowany kwestionariusz zawierający informacje o danych socjodemograficznych, informację o chorobach nowotworowych w najbliższej rodzinie oraz test oczekiwań opracowany przez Goldzweiga i wsp. Wyniki: W ocenie pacjentów oczekiwaniami obecnie realizowanymi przez lekarzy w najwyższym stopniu były czynności ekspresyjne - możliwości zaufania lekarzowi (45% chorych) oraz możliwości swobodnej rozmowy (44%). Do oczekiwań idealnych, deklarowanych w najwyższym stopniu, należała możliwość zaufania lekarzowi (67%) oraz objaśniania planów leczenia (63%). Ponadto w ocenie oczekiwań idealnych, metodą analizy skupień, wyodrębniono dwie grupy. Pierwszą grupę stanowili chorzy deklarujący wyższy poziom oczekiwań (n = 47), natomiast drugą grupę pacjenci z niższymi oczekiwaniami w stosunku do lekarzy (n = 53). Wyższy poziom oczekiwań istotnie częściej deklarowały kobiety, które stanowiły 62,5% badanych w pierwszej grupie (p = 0,003). Obserwowano istotną, monotoniczną zależność pomiędzy poziomem wykształcenia a większymi oczekiwaniami (p = 0,02). Wnioski: Pacjenci leczeni onkologicznie oczekują od lekarzy relacji zapewniającej im wsparcie emocjonalne oraz pełne informowanie na temat choroby i prowadzonego leczenia. Największe oczekiwania deklarują kobiety oraz osoby obu płci z wyższym wykształceniem.

Introduction: Oncologically treated patients are a group that requires complementary, multi-disciplinary medical treatment and support. One of the elements of holistic treatment is medical personnel getting to know the patients' expectations. The main goal of this study was to analyse the expectations that patients with cancer have of their doctors. Two layers of these expectations were assessed - expectations currently being realised, and ideal expectations. Materials and methods: 107 patients with cancer were qualified to this research. 53 of them received chemotherapy, and 54 radiotherapy. This study was cross-sectional. The research tool was a structured questionnaire which included information on sociodemographic data, about cancer within the closest relatives, and an expectation test prepared by Golzweig et al. Results: In patients’ opinion, currently realised expectations were mostly expressive activities: the possibility to trust a doctor (45% of patients) and the possibility to talk freely (44%). The most frequently declared ideal expectations were the possibility to trust a doctor (67%) and to have the treatment plan explained (63%). Ideal expectations were studied with cluster analysis. Two groups were selected. The first of them comprised patients with a higher expectation level (n = 47), and the second were patients with a lower expectation level of their doctors (n = 53). Higher expectations were essentially more often declared by women, who were 62.5% of respondents in the first group (p = 0.003). An important, monotonic relation was observed between level of education and higher expectations (p = 0.02). Conclusions: Patients treated oncologically expect emotional support and full information about their illness and treatment from their doctors. A higher level of expectations was declared by women, and both sexes with higher education.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies