Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Literatura w kulturze akuzmatycznej

Tytuł:
Literatura w kulturze akuzmatycznej
Literature in an acousmatic culture
Autorzy:
Hejmej, Andrzej
Data publikacji:
2019
Słowa kluczowe:
percepcja słuchowa
kultura akuzmatyczna
acousmatic culture
społeczeństwo medialne
auditory perception
voice
głos
media society
literatura
literature
Język:
polski
ISBN, ISSN:
08608024
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Modern auditory experience has been carved out in the 20th and 21st centuries in the context of technological advancement and media expansion. The author puts forward the thesis that members of a media society necessarily live in an audio-visual culture bearing acousmatic qualities. The approach used through-out the paper highlights the fact that modern acousmatic experience, which involves various forms of indirect listening, or listening with a "new ear" (ac-cording to Pierre Schaeffer’s formulation), has been reconfiguring the hierarchy Literatura w kulturze akuzmatycznej of sense perception since the early 20th century. With a view to the specifi city of auditory experience, the author reconstructs ways in which it affects the forms of literary phenomena, the practices of the reception of literary works, as well as their understanding as such. In this context, a privileged place belongs to the phenomenon of "voice", considered here in two different aspects, namely, as voice in praesentia and voice in absentia.

Nowoczesne doświadczenie audialne kształtowane jest w dwudziestym i dwudziestym pierwszym wieku między innymi za sprawą rozwoju technologii i ekspansji mediów. Autor formułuje tezę, iż uczestnicy społeczeństwa medialnego funkcjonują dzisiaj w kulturze audiowizualnej, która przybiera formę kultury akuzmatycznej. Zgodnie z przyjętą optyką akcentuje fakt, że nowoczesne doświadczenie akuzmatyczne - rozmaite praktyki słuchania pośredniego, słuchanie "innym uchem" (formuła Pierre’a Schaeffera) - od początku ubiegłego stulecia rekonfiguruje hierarchię zmysłów. Mając na uwadze specyfikę doświadczenia audialnego, pokazuje, w jaki sposób wpływa ono na formę zjawisk literackich, praktyki odbioru i samo rozumienie literatury. W tym kontekście uprzywilejowane miejsce zyskuje fenomen głosu rozpatrywany w dwóch różnych sferach: jako głos in praesentia i głos in absentia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies