Tytuł pozycji:
Polish music video. Its transformation and social background since the 90s to the present output on the example of Arthur Gadowski and the IRA band
The aim of my work is to present Polish clip in 90s and its transformation over the past two decades considering the work of Arthur Gadowski and the IRA which have been active in Poland since the end of the 80s. I will present winding path of Polish clip. In the first chapter I will bring closer the definition of television’s genre, which a video clip is. I would like to explain problems in terms of definitions. I will also prove that the video is a message and documentation of data using concrete examples that took place in our culture. In the second chapter I will present the specific circumstances considering the formation of a video clip in Poland, focusing on the confrontation between commercialism and art in activities of music industry among the clip’s contextuality. I would also like to introduce the aesthetic aspect, which is the Polish Video clip Festival Yach Film and MTV channel, which has become a mainstream of music commercialism. In the third chapter I will make a comparison of Polish music video clip of the 90s and modern one. While analyzing the topic I will refer to the imitation and the pursuit of Western culture, I will divide video clips considering their types and focus on the formal characteristics of each video clip. I will discuss creative and real space of a man in the image of the Polish video-clip and the physicality of the media
Celem mojej pracy jest przedstawienie polskiego wideoklipu lat 90 i jego transformacji na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Odniosę się do twórczości Artura Gadowskiego i zespołu IRA, grupy działającej w Polsce od końca lat 80. W pierwszym rozdziale przedstawię wideoklip jako gatunek telewizyjny. Omówię jego początki sięgając lat 80, które silnie były związane z ewolucją telewizyjną. Udowodnię również, że wideoklip stanowi pewien przekaz i wyjaśnię dlaczego pełni rolę dokumentacji danych czasów. W drugi rozdziale przedstawię specyficzne okoliczności towarzyszące kształtowaniu wideoklipu w Polsce, skoncentruję się na konfrontacji komercji i sztuki. Przedstawię również aspekt estetyczny, jakim jest Festiwal Polskiego Wideoklipu Yach Film, a także telewizję MTV, która stała się syntezą nurtu komercyjnego. W trzecim rozdziale dokonam porównania polskiego wideoklipu lat 90 a wideoklipu współczesnego. Analizując temat odniosę się do naśladownictwa i pogoni za kulturą zachodnią, podzielę wideoklipy na typologię i skoncentruje się na cechach formalnych każdego wideoklipu. Omówię przestrzeń kreacyjną i realną oraz obraz człowieka w polskim wideoklipie.