Tytuł pozycji:
Website as instrument of communication in RomanCatholic Church in metropolis Cracow. Case of dekanate Cracow-Centre.
Catholic church as my personal interest leads me to the subject of my research: websites of Cracow metropolitan church with special focus on dekanate Center. Huge variety of church institutions and huge number of their websites forced me to limit research area to dekanat-Center as a guarantee of diversity of sources.
Internet wraz ze wszystkimi oferowanymi przez niego usługami, jest dzisiaj jednym z najważniejszych mediów, o których, z uwagi na ich bardzo niedługą obecność na rynku, mówi się nowe media. Jedną z podstawowych i najważniejszych usług dostępnych w Internecie jest strona internetowa. Można powiedzieć, że Internet, w powszechnym tego słowa znaczeniu, jest zbiorem miliardów stron WWW, z których każda zawiera różnego rodzaju informacje. Jest to więc ogromna sieć różnorodnych baz danych, z których korzystają na co dzień miliony ludzi na całym świecie: w pracy, w domu, podczas podróży, w wolnym czasie, w ramach swoich kontaktów społecznych.Strona internetowa może być jednak czymś więcej niż gazeta codzienna: może pełnić nie tylko funkcje informacyjne (jakie do tej pory spełniała tradycyjna prasa), ale również funkcje komunikacyjne. Jest to możliwe dzięki najważniejszej właściwości nowych mediów jaką jest interaktywność, czyli możliwość uzyskania sprzężenia zwrotnego – reakcji zwrotnej odbiorców (a właściwie użytkowników). Otwiera to ogromne możliwości przed każdym człowiekiem, ale zwłaszcza przed różnego rodzaju instytucjami i organizacjami, które za pomocą stron WWW mogą budować swój wizerunek, zabiegać o zaufanie swoich członków i/lub interesantów, a przede wszystkim utrzymywać z nimi kontakty w celu poznania ich preferencji oraz dostosowania do nich swoich działań.Jedną z najstarszych organizacji na świecie jest Kościół rzymskokatolicki. Ta wielomilionowa wspólnota wiernych posiada swoje rozbudowane hierarchiczne struktury na całym globie, także w Polsce. W naszym kraju Kościół katolicki jest największą wspólnotą wyznaniową, a przynależność do niego deklaruje ok. 90% obywateli. Wymaga to dobrej organizacji poszczególnych komórek i struktur, a także sprawnej komunikacji przede wszystkim w obrębie organizacji, ale również poza jej granicami (które z socjologicznego punktu widzenia są bardzo płynne). W dobie nowych technologii, komunikacji tej może służyć strona WWW jako jedno z nowych mediów, zaaprobowanych przez papiestwo w oficjalnych dokumentach Kościoła.Powodowana przede wszystkimi własnymi zainteresowaniami, autorka niniejszej pracy postanowiła zbadać strony WWW krakowskiej metropolii kościelnej na przykładzie dekanatu Kraków-Centrum. Ze względu na niezwykłe zróżnicowanie instytucji kościelnych oraz bardzo dużą liczbę stron internetowych różnego typu organizacji i zgromadzeń Kościoła katolickiego, autorka postanowiła ograniczyć obszar badań właśnie do obszaru dekanatu Kraków-Centrum, jako gwarantującego utrzymanie znacznego stopnia zróżnicowania materiału badawczego przy istotnym i koniecznym ograniczeniu liczby analizowanych stron. Taki dobór próby pozwalał na zachowanie waloru jakościowego wyników badań, ponieważ badaniem objęto stronę WWW jako instrument komunikacji bardzo różnego typu zgromadzeń, tzn. kościołów, parafii, zgromadzeń zakonnych (męskich i żeńskich) oraz jednego duszpasterstwa akademickiego, leżących na tym terenie.