Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The linguistic view of Poland and Poles which was outlined in catholic magazine “Gość Niedzielny” in 2010

Tytuł:
The linguistic view of Poland and Poles which was outlined in catholic magazine “Gość Niedzielny” in 2010
Językowy obraz Polski i Polaków nakreślony w "Gościu Niedzielnym" w 2010 roku
Autorzy:
Strójwąs, Joanna
Słowa kluczowe:
językowy obraz świata, Polska, język religijny, prasa katolicka, Kościół katolicki
linguistic view of world, Poland, religious language, catholic magazine, Catholic Church
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy jest próba przedstawienia językowego obrazu Polski i Polaków, który został nakreślony się na łamach tygodnika katolickiego „Gość Niedzielny”. Materiał źródłowy stanowił rocznik tego czasopisma z roku 2010 obejmujący 52 numery (zawierał dodatek diecezji sandomierskiej). Praca składa się z dwóch rozdziałów oraz Zakończenia, w którym zawarte jest podsumowanie całości rozważań. W pierwszym rozdziale znalazły się omówienia zagadnień teoretycznych. Zaprezentowana została historia mediów katolickich i ich rola we współczesnej Polsce. Przedstawione zostały zadania, jakie Kościół stawia przed mediami katolickimi, do których w głównej mierze należą ewangelizowanie oraz kształtowanie pozytywnych postaw (dialogu, „szerokich horyzontów”, tolerancji). Omówione zostały najważniejsze teorie dotyczące dyskursu religijnego, mediatyzacji, językowego obrazu świata i języka religijnego. Część druga jest poświęcona analizie zebranego materiału empirycznego. Została podzielona na trzy tematyczne części. Pierwsza, najobszerniejsza opisuje Polskę. Najważniejszym punktem tego podrozdziału jest kwestia językowego obrazu katastrofy w Smoleńsku i jej następstw w polskim społeczeństwie. W drugim podrozdziale sportretowane zostało polskie społeczeństwo. Natomiast trzeci poświęcony jest Polonii mieszkającej poza granicami Polski. W części zatytułowanej „Zakończenie” zostały zebrane wnioski płynące z analizy. Język religijny w obrazie Polski spełnia funkcję poznawczą. Pozwala lepiej zrozumieć bieżące wypadki, poszerzając ich rozumienie o wymiar transcendentalny. Dziennikarze w erudycyjny sposób próbują wpleść go do medialnego dyskursu, by przełamać cechującą go anachroniczność. Polska w 2010 roku została naznaczona dwiema tragediami: katastrofą w Smoleńsku i powodzią. Pierwsza z nich pociągnęła za sobą daleko idące konsekwencje. Początkowa jedność w społeczeństwie przez wypadki zwane „sprawą krzyża” przerodziła się w tzw. wojnę polsko-polską. W świetle przytoczonych cytatów Polacy są narodem zakompleksionym, ale też bardzo religijnym. Nie wykazują chęci do rozwoju naukowego. Natomiast Polacy mieszkający za granicą swoją tożsamość narodową opierają na wierze katolickiej, tworzą wspólnoty wokół polskich kościołów.Zapośredniczony w pracy obraz – wizja Polski i Polaków w 2010 roku pozwala lepiej zrozumieć wiernych, ich spojrzenie na otaczającą rzeczywistość oraz poznać ich sposoby łączenia życia duchowego i życia codziennego, wyrażającego się poprzez używanie języka religijnego.

The purpose of this work is to present the linguistic view of Poland and Poles in the catholic magazine “Gość Niedzielny”. The source material was the annual of this magazine which was published in 2010 involving 52 back copies (included the addition of the Diocese of Sandomierz). The work consists of two chapters and ending, which contains a summary of the total consideration.In the first chapter we have got a review of the theoretical issues. There was presented the history of the catholic media and their role in contemporary Poland. We presented the tasks which the Church puts before the catholic media, which are mainly evangelism and the development of positive attitudes (the dialogue, the ‘broad horizons’, tolerance). There were discussed the major theories of religious discourse, the phenomenon of ‘mediatization’, linguistic view of world and religious language.The second part is devoted to the analysis of the collected empirical material. It is divided into three thematic parts. The first describes Poland the most comprehensively. The most important thing of this section is the question of linguistic image in the Smolensk disaster and its aftermath in the Polish society. In the second section the Polish society has been portrayed at lenght. The third is devoted to the Polish community living outside Polish borders.In the section entitled "Termination", lessons learned from the analysis was gathered. Religious language has got a cognitive function in the process of describing Poland and Polish people. It allows you to better understand current events, broadening their understanding of the transcendental dimension. Journalists in a erudite way are trying to weave it into the media discourse in order to overcome its inherent anachronism. Poland in 2010 was marked by two tragedies: the disaster in Smolensk and the flood. The first of those entailed far-reaching consequences. The initial unity in the society by accident called "cross case" turned into so-called Polish-Polish war. In the light of listed citations Poles have got lots of complexes, but they are also very religious. They show unwilling to scientific development. While the Poles living abroad based their national identity on the Catholic faith and they form communities around the Polish churches. Mediated in this work the view - the vision of Poland and Polish people in 2010, allows a better understanding of the worshippers, their view of the surrounding reality and learn their ways to integrate spiritual life and everyday life, expressing itself through the use of religious language.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies