Tytuł pozycji:
Rahim Blak - analiza kreacji artystycznej Rahima Ajdarevika i Michała Blaka
Praca dotyczy działań twórczych Rahima Ajdarevika i Michała Blaka. Artyści na pierwszym roku studiów w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych stworzyli projekt pt. Rahim Blak. Połączone człony ich nazwisk stały się pseudonimem artystycznym, którym posługują się do dnia dzisiejszego. Rahim Blak to nie tylko sygnatura ale misternie wykreowana wizja artysty, który istnieje i nie istnieje zarazem. W przestrzeni Internetu możemy znaleźć wiele tekstów i filmów na jego temat. Źródła mówią o uzdolnionym plastycznie dziecku, którego malarstwo rekomenduje prof. Wiktor Zin oraz kontrowersyjnym studencie anektującym przestrzeń Akademii na własne muzeum. Powstanie Rahima Blaka wywołało ferment w środowisku krakowskim. Prasa codzienna z zaciekawieniem przyglądała się pomysłom wirtualnego artysty (budowa meczetu Al-Fan). Liczne artykuły opisujące jego działania, stawiały ciągle to samo pytanie: Kim jest Rahim Blak? Obojętni wobec artysty nie byli również młodzi krytycy sztuki, którzy przywołując postmodernistyczne teorie, próbowali go sklasyfikować. Jednak kluczowym źródłem wiedzy, stanowią autorskie teksty Rahima i Michała (archiwum artystów) oraz ich akcje artystyczne. W niniejszym opracowaniu zebrałam wszystkie wymienione wyżej źródła by stworzyć całościowy obraz postaci Rahima Blaka oraz jego działań. Dokumentalny charakter pracy przeplata się z próbą zakreślenia szerszego kontekstu historycznego oraz stworzenia definicji opisywanego zjawiska. Praca została podzielona na cztery rozdziały. Część pierwsza (Rahim Blak) przedstawia biografie artystów oraz zarys ich metody twórczej. W następnym rozdziale przybliżona zostaje kreacja Rahima Blaka. W kolejnej części, omówione zostały prace dyplomowe artystów, które wyznaczają dwa nurty ich sztuki. Pierwszy traktuje o projektach jako eksperymentach społecznych (Folia Concept Club jako reaktywacja spuścizny Rahima Blaka), natomiast drugi porusza temat rzeźby w przestrzeni publicznej (Autobiografia jako teoria wszystkiego). Część czwarta została poświęcona opisowi trzech akcji o charakterze społecznym (Kocham swoje miasto, Axis Mundi, Art worldTM jako korporacja). Rozprawa kończy się podsumowaniem, w którym przywołane zostały wątki podejmowane w pracy. Istotną częścią opracowania jest Aneks zawierający materiały źródłowe. W kalendarium oraz podrozdziale Opis wybranych projektów, zostały wymienione wszystkie wystawy artystów oraz projekty nie wspomniane w głównym tekście. Wszystkie części stanowią kompletne uzupełnienie dyskursu.
The work concerns artistic activities of Rahim Ajdarevik and Michał Blak. The artists as first-year students of the Academy of Fine Arts in Krakow created sort of a project entitled Rahim Blak. The fusion of the parts of their names became their artistic pseudonym that is still in use by them. Rahim Blak is not only a signature, but also an intricately created vision of the artist who exists and does not exist at the same time. In the Internet many texts and films concerning Rahim can be found. The sources speak about artistically skilled child whose painting is recommended by prof. Wiktor Zin and about controversial student annexing space of the Academy for its own museum. The creation of Rahim Blak agitated Krakow artistic milieu. The daily press observed with curiosity the concepts of virtual artist (construction of the mosque Al-Fan). The authors of many articles written on the subject constantly asked the same question: Who is Rahim Blak? Also young art critics were not indifferent to him- evoking postmodern theories they wanted to classified him. Nevertheless, the main source of information constitutes author’s texts of Rahim and Michał (archive of the artists) and their artistic actions. In present work I compile all sources mentioned above in order to create a complete image of the person of Rahim Blak and his activities. The documentary character of the work is intertwined with an attempt to present wide historical context and to create a definition of the phenomenon. The work is divided into four chapters. The first chapter Rahim Blak presents the biographies of the artists and sketches their artistic method. In subsequent chapter the artistic creation of Rahim Blak is analysed. In the third chapter the diploma works of the artists determining two currents of their artistic activities are presented. The first current treats the projects as social experiments(Folia Concept Club as reactivation of Rahim Blak heritage), whereas the second evokes the subject of sculpture in public space( Autobiography as theory of everything). The fourth part is devoted to the description of tree actions of social character (I love my city, Axis Mundi, Art worldTM as corporation). The thesis is finished by the summary in which the plots discussed in the work are recalled. The important part of the work is Appendix containing source materials. In the calendar and in the subchapter entitled Description of the projects all exhibitions of the artists, as well as the projects not mentioned in the main text of the work are listed. All parts constitute a comprehensive complement of the discourse.