Nowadays, a process of blurring a cultural diversity and progressing globalization appears in many aspects of our lives. Some of them, as commercialization or devalorization of mass media, are negative and alarming. Nevertheless, they derive from positive changes in modern humans’ lives. A development of Internet and other mass media let people find information in easy and fast way. A development of transport, technology and international cooperation allow fast and cheap travels. Rising demands in labor-market and prevalence of education make people to leave their motherlands and get around a world.Actual globalization is evident every day when we walk on the biggest cities’ streets: in London, Paris on New York. Different races, religions and nations live together, and distinctions between them are blurred. Efficient multicultural communication is a significant skill in modern world. One of the groups that need that skill at most is a group of international students. International cooperation between countries and institutions like EU allow young people to study and work abroad. These people quickly become citizens of the world- they speak many languages and feel comfortable in many big cities in the world. However, at the beginning, their start might be difficult. They discover that things that used to unite them with others – like religion, tradition, the same history, simply disappear. Everyone feels alienation and discomfort in first months of stay abroad. That situation is called “a culture shock” and I will try to discuss that in that work.In the first chapter, I discuss a theoretical basis of multicultural communication and culture shock. In the second chapter, I present data about a process of students’ migration in EU. The third and last chapter is an analysis of my research on foreign students that take part in Erasmus Programme and stay in Poland for a couple of months. I tried to answer for a questions like : how do they feel abroad? Do they experience culture shock? How do they handle with that? When did it start and end, why? These questions could be answered thanks to interviews that I made with foreign students in Cracow.
Proces zacierania różnorodności kulturowych oraz postępująca globalizacja współczesnego świata, objawiają się w wielu aspektach codziennego życia. Niektóre z nich, takie jak homogenizacja kultury, komercjalizacja czy dewaloryzacja przekazów masowych, są negatywne i niepokojące. Wynikają jednak nierzadko z pozytywnych zmian w życiu współczesnego człowieka. Rozwój Internetu i innych środków masowego przekazu pozwala ludziom zdobywać informacje w szybki i łatwy sposób. Rozwój technologii, transportu i współpracy międzynarodowej, umożliwia natomiast szybsze i tańsze podróżowanie. Upowszechnienie edukacji, zwłaszcza na poziomie szkolnictwa wyższego, a także wzrastające wymagania na rynku pracy, wymuszają na ludziach opuszczanie swoich miejsc zamieszkania i przemieszczanie się po całym świecie. Faktyczna globalizacja najbardziej widoczna jest jednak każdego dnia na ulicach największych miast – w Londynie, Nowym Jorku czy Paryżu. Różne rasy, narodowości i religie współżyją obok siebie, a procesy amalgamacji kulturowej zacierają różnice między nimi. Współczesny świat stawia przed człowiekiem nowe wyzwania; jednym z nich, jest potrzeba komunikacji z ludźmi z rożnych zakątków świata, o innym, niż nasze, wyznaniu, o innych wartościach i dorobku kulturowym. Płaszczyzna porozumienia, którą kiedyś posiadali ludzie, objawiająca się wspólnotą pochodzenia, historii i tradycji, w wielokulturowym społeczeństwie zaczyna znikać. Sprawna komunikacja międzykulturowa to umiejętność niełatwa, a jej posiadanie wymaga nabycia nowych kompetencji. Bez wątpienia jednak, obecny rozwój świata zachodniego wywiera na ludziach potrzebę wchodzenia w relacje z cudzoziemcami. Jedną z takich okazji jest powszechność występowania zjawiska nauki za granicą. Współpraca międzynarodowa organizacji takich jak Unia Europejska, umożliwia młodym ludziom czasowe pobyty w innych krajach, w celu odbycia części studiów, praktyk lub staży zawodowych. Młodzi studenci muszą w takich sytuacjach przystosować się do nowych warunków życia i otoczenia. Nierzadko jednak nie jest to łatwe, a wyjazd do obcego kraju skutkuje pojawieniem się zjawiska tzw. szoku kulturowego, czyli sytuacji skonfrontowania się z obcą kulturą i realiami, co może znacząco wpływać na jednostkę i jej zachowanie.W niniejszej pracy przeanalizuję procesy związane z komunikacją międzykulturową oraz jej bariery, przedstawię historyczny aspekt wyjazdów zagranicznych w celach edukacyjnych, oraz zbadam zjawisko szoku kulturowego na międzynarodowej grupie studentów mieszkających w Polsce w ramach programu Erasmus.