Tytuł pozycji:
Promotion of the country on the international stage - an example of Poland in the years 2000 - 2011
The focus of my thesis presents polish cultural diplomacy and shows the workings of polish goverment, organisations and institutions in order to build strong, country brand. Moreover thesis presents the Polish activities in promoting our country abroad in three main areas: culture, tourism and the economy. The period of Polish efforts to adopt the European Union also was a time when we proved that we can fight for their identity and our positive image in the eyes of other countries.Polish operators promote our products and companies and encourage foreign investors to ensure that our country was a place of their creative activity.The year 2009 was a kind of success for the Polish, it bypassed the economic crisis and thus showed a guarantee of its stability.
Dyplomacja publiczna to pojęcie, które jeszcze kilka lat temu było znane tylko niewielkiej liczbie osób związanych z Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz specjalistom z zakresu problematyki promocji kraju za granicą. Wiele osób utożsamiało dyplomacje publiczną z dyplomacją kulturalną, czyli promowania kraju tylko w zakresie kultury.Jeszcze mniej znane było pojęcie marki narodowej. Pojęcie to bowiem dopiero w 2003 roku zostało zaprezentowane w Polsce podczas trwania Narodowego Programu Marketingu. Dzisiaj techniki brandingu są wykorzystywane przez większość państw na świecie w celu budowania pozytywnego ich wizerunku. Polska, która rozpoczęła po 1989 roku nowy etap wiedziała, że nowa droga będzie pełna wielkiego trudu i ryzyka w imię przyszłości. Wiedząc jak bardzo nas dzieli od naszych europejskich sąsiadów i znając tego przyczyny Polska bardzo aktywnie rozpoczęła plany budowania swojej marki narodowej oraz działania związane z szeroko rozumianą dyplomacją publiczną.Okres starań o przyjęcie Polski do krajów Unii Europejskiej także był czasem kiedy udowodniliśmy, że potrafimy walczyć o swoją tożsamość i o nasz pozytywny wizerunek w oczach innych państw. Po roku 2004 Polska na nowo musiała walczyć o to aby pokazać, że jesteśmy państwem nowoczesnym, a przede wszystkim, że posiadamy niewykorzystany potencjał i kraj pełen ludzi twórczych, chcących się realizować.Dziś każda instytucja kulturalna promuje naszą kulturę jako obraz Polski nowoczesnej. Skończyły się czasy, kiedy promowano tylko polską wieś i polski folklor, bo przecież mamy do zaoferowania o wiele więcej. Polskie podmioty gospodarcze promują nasze produkty i firmy, oraz zachęcają zagranicznych inwestorów do tego, aby to nasz kraj był miejscem ich twórczego działania. Rok 2009 był także pewnego rodzaju sukcesem dla Polski, ominął nas kryzys gospodarczy i tym samym daliśmy gwarancję naszej stabilności. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie polskich działań w zakresie promocji naszego kraju za granicą w trzech głównych obszarach: kultury, turystyki i gospodarki.