Tytuł pozycji:
Pozytywne oraz negatywne aspekty oddziaływania reklamy telewizyjnej ze szczególnym uwzględnieniem dzieci.
The whole work consists of five chapters, the first three are theoretical, while the other two relate to empirical research.The first chapter defines key concepts, such as television advertising, advertising, consumer and consumption, it presents the history of development of advertising in Poland and abroad, and it specyfies the essential characteristics of television advertising. The second chapter characterize childhood through the prism of consumption and shows the ambivalent opinions about the impact and functioning of advertising on the individual and society. Another chapter is devoted to the legal issues of advertising, it also provides several examples of circumvention of law by advertisers. The fourth chapter outlines the research problem, presents a methods, techniques and research tools.The subject of this study and theoretical research is ad-child relationships, which treats the advertising not only as a persuasive tool, but also as a significant element of everyday life, which has not only a positive connotation in the modern world, but also a negative, what creates doubts.The aim of the study was to identify the preferences of students of primary school class III, regarding the selection of content and type of advertisements shown on television and get answers about the positive and negative features of advertising. The main research problem was: What is the impact and influence of television advertising on individual, in the opinion of students and their teachers and parents? The technique we used for testing was a survey. Research was conducted among students attending third class in Elementary School No. 1. Króla Kazimierza Wielkiego in Lubień. The study included 45 children (20 girls and 25 boys) and 36 parents and educators (5 men and 31 women)The final chapter presents the interpretation and summary of results of this study.
Cała pracy składa się z pięciu rozdziałów, z których trzy pierwsze mają charakter teoretyczny, natomiast dwa pozostałe dotyczą badań empirycznych. W rozdziale pierwszym zdefiniowano najważniejsze pojęcia, takie jak: reklama telewizyjna, reklama, konsumpcja oraz konsument, przedstawiono historię rozwoju reklamy w Polsce i na świecie oraz wskazano na istotne cechy reklamy telewizyjnej. Rozdział drugi charakteryzuje współczesne dzieciństwo przez pryzmat konsumpcji oraz ukazuje ambiwalentne poglądy na temat oddziaływania, funkcjonowania i wpływu reklamy na jednostkę i społeczeństwo. Kolejny rozdział poświęcony jest kwestii prawnej reklamy, ponadto przedstawia kilka przykładów omijania norm przez reklamodawców. W czwartym rozdziale nakreślono problem badań, zaprezentowano metodę, techniki i narzędzia badawcze.Przedmiotem badań oraz dociekań teoretycznych uczyniono relacje reklama- dziecko, traktując przekaz reklamowy nie tylko jako narzędzie perswazyjne, lecz również jako znaczący element życia codziennego, posiadający nie tylko pozytywny wydźwięk we współczesnym świecie, lecz także negatywny, budzący wątpliwości. Celem badań było wskazanie na preferencje uczniów III klasy szkoły podstawowej, odnośnie do wyboru treści i rodzaju reklam emitowanych w telewizji oraz uzyskanie odpowiedzi na temat pozytywnych i negatywnych cech reklamy. Główny problem badawczy brzmiał następująco: Jaki jest wpływ i oddziaływanie reklamy emitowanej w telewizji na jednostkę w opinii uczniów oraz ich nauczycieli i rodziców?Technikę, którą wykorzystano do przeprowadzenia badań stanowiła ankieta. W celu uzyskania informacji na temat preferowanych reklam telewizyjnych oraz ich pozytywnych i negatywnych skutków, przeprowadzono badania wśród uczniów klas III uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 1 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lubniu. Badaniem objęto 45 dzieci (20 dziewczynek i 25 chłopców) oraz 36 rodziców i wychowawców (5 mężczyzn i 31 kobiet).Ostatni rozdział przedstawia interpretację oraz podsumowanie wyników badań.