Tytuł pozycji:
Świat dzieciństwa w opowiadaniach dla dzieci I. B. Singera
Praca stanowi próbę analizy wybranych opowiadań dla dzieci autorstwa I.B. Singera pod kątem sposobu przedstawienia świata dzieciństwa. Twórczość dla dzieci stanowi wyjątkowy obszar twórczości tego autora na tle jego opowiadań i powieści dla dorosłych. „Opowiadania dla dzieci” zostały poddane analizie i interpretacji w kontekście wypowiedzi literackiej samego ich autora, zatytułowanego „Czy dzieci są najlepszymi krytykami literackimi?” Autor deklaruje w nich swoją postawę jako twórcy opowiadań dla dzieci - która szczególnie domaga się od dorosłego pisarza przyjęcia dziecięcej perspektywy.Tekst ten stanowi bardzo znaczący kontekst dla omawianych opowiadań.Ich analiza i interpretacja wykazuje, że deklaracje zawarte w tekście teoretycznym Singera znajdują odzwierciedlenie w twórczości literackiej pisarza. Szczególnie istotne w tym kontekście są takie zjawiska, jak:- przyjęcie dziecięcej percepcji rzeczywistości,- szczególna rola zjawisk nadprzyrodzonych jako obecnych w życiu ludzi,- przenikanie się problemów codziennych i egzystencjalnych w refleksji dzieci,- szczególna rola opowieści,- trojaki model ukazania roli dziecka: jako członka społeczności dorosłych, jako kandydata na dorosłego oraz jako suwerenną istotę posiadającą pełnię praw do szczególnej, dziecięcej percepcji i posiadającą bogaty własny świat wyobraźni.Refleksje te zostały dodatkowo osadzone w przeglądzie obecnego stanu wiedzy nt. literatury dla dzieci – jej granic, cech i funkcji.
The thesis aim is to analise some of I.B. Singer’s stories for children, that seem to be a special part of his whole literary creation. “Stories for children” were taken into consideration and interpreted in the context of theoretical Singer’s manifesto, entitled “Are children the best literary critics?” The writer makes a declaration of his attitude as an author who writes for children – which requires taking a special child perspective. This essay is a significant context for analised stories. Their interpretation shows, that author’s declaration from the theoretical essay are implemented in his literary work. The most important issues seem to be:-Child perception of reality,-Unique role of supernatural phenomena in children literature,-Specific meaning of stories-Three ways of showing childhood: a child as a part of adult society, as a candidate for an adult and as a unique being with its special world of imagination.There reflections were additionally put in the wide context of modern scientific claims on children literature.