Tytuł pozycji:
Uzależnienie od wirtualnej rzeczywistości na przykładzie użytkowników gier MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games)
Uzależnienia od wirtualnej rzeczywistości są popularnym tematem zarówno wśród uczonych jak i prasy, a mimo to wciąż niewiele wiadomo na temat natury tego zjawiska w Polsce oraz demografii samych graczy. Autor wskazuje na problem braku ujednoliconej terminologii i w pierwszej części proponuje kilka rozwiązań. Analizuje również różne aspekty wpływające na atrakcyjność gier dla potencjalnych graczy, przedstawia uzależnienia od wirtualnej rzeczywistości na tle innych uzależnień oraz prezentuje genezę badań tychże. Druga część stanowi analizę danych zebranych w badaniu ankietowym, dotyczących motywacji graczy, wzmiankowanego uzależnienia oraz podstawowych danych demograficznych. Wyniki analizy wskazują, że choć uzależnienie od MMORPG może być wśród polskich graczy realnym problemem, pełne zrozumienie tego zjawiska wymaga dalszych, dokładniejszych badań.
Despite the fact that addictions to virtual reality are a very popular subject, both among researches and press, still very little is known in Poland about their nature and the demographics of gamers themselves. Author points that problems begin even with terminology which is still not uniformed and makes few propositions towards that goal in the first part of the paper. He also analyses different aspects of those games that make them attractive for potential gamers, presents addictions to virtual reality in comparison to other addictions and present genesis of their research. Second part is the analysis of the data from surveys and although it sheds some light on the subject and shows that addictions are real among polish MMORPG gamers it concludes that a more indepth analysis would need to be conducted to fully understand the complexities of this growing issue.