Tytuł pozycji:
Idyll national trend in Polish literature of the first half of the nineteenth century.
The aim of the Master’s thesis is to review the presence of works that meet the criteria of national idyll in Polish literature.The important part of the subject are not only the characteristic of this part of literature, but - in the course of the interpretation of texts forming the material basis of the work - to realize the flexibility of formal and thematic variation of genre and highlight the variation of ideological and artistic solutions over these years that the Master’s thesis describes.Talking of the national idyll in the first half of the nineteenth century we must mention the epoch of Stanislaw August, when the process of transformation of this genre begun and it’s new character was formed – national idyll. Extending the time frame allows to trace the changes that have occurred in the perception of the idyll, starting from the conventional genre, which aim was to provide pleasure, aesthetic experiences and entertainment, with its slight and delicate tone and vocabulary, praising the simple, carefree pastoral life, to the genre that takes significant part in the creation of national identity – what has its roots in Kazimierz Brodziński theory.
Praca magisterska dokonuje przeglądu obecności w literaturze polskiej dzieł spełniających kryteria sielanki narodowej. Istotne znaczenie dla podjętego tematu mają nie tylko cechy owej odmiany, ale również – w toku interpretacji tekstów tworzących podstawę materiałową pracy – zdanie sobie sprawy z elastyczności formalnej i tematycznej gatunku oraz podkreślenie zmienności rozwiązań ideowych i artystycznych na przestrzeni omawianych lat. Podejmując temat sielanki w pierwszej połowie XIX wieku należy cofnąć się w czasie do epoki Stanisława Augusta, kiedy to rozpoczął się proces przeobrażeń tego gatunku i uformowała nowa jego postać – idylla narodowa. Rozszerzenie ram czasowych pozwala na prześledzenie zmian, jakie nastąpiły w postrzeganiu sielanki, od konwencjonalnego gatunku, służącego dostarczeniu jedynie przyjemnych doznań estetycznych i rozrywki, wywołanych lekkim tonem i delikatnym słownictwem, opiewających proste i beztroskie życie pasterskie, po wywodzącą się z teorii Kazimierza Brodzińskiego przywódczą misję gatunku idyllicznego w tworzeniu tożsamości narodowej i jego odbicia w różnych kręgach literackich omawianego okresu.