Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Music and Songs in Teaching Polish as a Foreign Language: A Study of Teacher Views and Attitudes.

Tytuł:
Music and Songs in Teaching Polish as a Foreign Language: A Study of Teacher Views and Attitudes.
Muzyka i piosenki w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Badanie postaw i opinii lektorów.
Autorzy:
Mańdok, Bogumiła
Słowa kluczowe:
muzyka, piosenki, nauczanie języka
music, songs, teaching
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W metodyce nauczania języków obcych powszechne staje się przekonanie, że nie można uczyć języka tylko w sposób konwencjonalny, co wskazuje na potrzebę doboru różnych metod nauczania. Korzystanie z materiałów autentycznych ma zasadnicze znaczenie w rozwijaniu wszystkich sprawności językowych uczących się. Muzyka i piosenki jako autentyczne teksty wprowadzane do procesu nauczania, oprócz funkcji motywującej, pełnią szczególnie ważną funkcję dydaktyczną oraz są efektywną metodą przyswajania i utrwalania poznanego materiału. Dlatego też ciekawym zagadnieniem jest wykorzystanie ich w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Badanie ankietowe przeprowadzone na celowej próbie trzydziestu lektorów języka polskiego jako obcego przedstawia opinie lektorów na temat angażowania muzyki i piosenek w proces dydaktyczny, nakreśla techniki pracy z piosenką na lekcji, opisuje gatunki muzyczne i piosenki wykorzystywane podczas lekcji języka polskiego. Jakościowo – ilościowa analiza danych umożliwiła wskazanie kilku najważniejszych funkcji muzyki i piosenek w nauczaniu oraz pozwoliła na zbadanie wiedzy lektorów o metodach wykorzystania muzyki w procesie dydaktycznym. Wykazała, że wykorzystanie muzyki i piosenek jest najbardziej efektywne w końcowej fazie zajęć – w celu utrwalenia zdobytych wiadomości, a poziom językowy studentów podczas wprowadzania materiału muzycznego zasadniczo nie ma znaczenia. Analiza umożliwiła także wyodrębnienie kilkudziesięciu ćwiczeń bazujących na muzyce i piosenkach oraz wykazała, że lektorzy włączający muzykę w proces nauczania sięgają głównie do gatunków z pogranicza rocka, jazzu, popu i poezji śpiewanej.

Modern methodology of language teaching recognizes that in order for the teaching process to stay tuned to the fast-changing reality of contemporary life and meet the needs of today’s learners, it must go beyond traditional methods and approaches and incorporate, in an open and eclectic manner, new techniques and teaching tools in the language classroom. Using authentic materials adapted from a variety of real sources plays a crucial role in developing students’ various language skills. Songs as authentic text types chosen for their intrinsic interest find their way quite easily into the language classroom, helping to revise and extend topic-based vocabulary. Music aids memorization and stimulates students to use language in a more relaxed way. That is why, I think, songs should be readily used in teaching Polish as a foreign language. The survey conducted among a target sample of thirty teachers of Polish as a foreign language presents opinions and attitudes of those questioned towards the use of songs in the language classroom. It identifies some specific music genres used in teaching and describes ways in which songs lend themselves to various interesting language activities. The examination of the survey results draws attention to certain particular aspects of incorporating music and song in language teaching and observes how they should be looked upon as important teaching tools. Furthermore, the survey shows the level of teacher awareness of different ways of using songs in the language classroom. My research has proved the effectiveness of using songs as end-of-lesson activities with the aim of consolidating language input. It shows that, basically, songs can be used at any level of language teaching and it gives many examples of exercises based on songs. I also notice that such music genres as jazz, rock, pop and poetry are most popular with language teachers using music in class.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies