Tytuł pozycji:
Young people with emotional disorders in the role of student and a member of the school community
An incidence of emotional disorders is heightened phenomena among young people at this point in time.The target of this dissertation was the analysis of function young people with emotional disorders in the role of student and a member of the school community. In this dissertation it undertook a problem of a terminology, of reasons, symptoms and emotional disorders prevention. It drew up a profile and a description of school and peer activity which is connected with adolescents’ age. It proposed empirical data for young people who display emotional disorders and for a group of teenagers who don’t demonstrate them; pupils of both groups attend to mass secondary schools. Research concerned factors conditioning the function of adolescents in discussed scopes. Pursuant to the analysis of the empirical material it submitted demands for a pedagogic- educational practice which concern an acquire the way of influence oriented at the improvement in the pupil’s function in discussed roles, as well at the increase in the motivation for the school science and in the level of young people with emotional disorders socialization.
Występowanie zaburzeń emocjonalnych wśród młodzieży jest aktualnie dość mocno nasilonym zjawiskiem.Celem niniejszej pracy była analiza funkcjonowania młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi w roli ucznia i członka społeczności szkolnej. W pracy podjęto problem terminologii, etiologii, objawów oraz profilaktyki zaburzeń emocjonalnych. Dokonano charakterystyki i opisu aktywności szkolnej, rówieśniczej oraz związanej z wiekiem adolescentów. Przedstawione zostały dane empiryczne dla młodzieży przejawiającej zaburzenia emocjonalne i grupy dorastających, która takowych nie wykazuje; uczniowie obu grup uczęszczają do masowych szkół gimnazjalnych. Badania dotyczyły czynników warunkujących funkcjonowanie adolescentów w omawianych zakresach.W oparciu o analizę materiału empirycznego wystosowano postulaty dla praktyki pedagogiczno – edukacyjnej dotyczące pozyskania sposobów oddziaływań ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania ucznia w omawianych rolach, a także na zwiększenie motywacji do nauki szkolnej oraz poziomu uspołecznienia młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi.