Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ecological consciousness of inhabitants of Tarnow

Tytuł:
Ecological consciousness of inhabitants of Tarnow
Świadomość ekologiczna mieszkańców Tarnowa
Autorzy:
Drobot, Magdalena
Słowa kluczowe:
świadomość, ekologia, świadomość ekologiczna, edukacja ekologiczna
consciousness, ecology, ecological consciousness, ecological education
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the thesis is searching the answer for the question of ecological consciousness of inhabitants of Tarnow expressed by the knowledge about natural environment and level of sense of responsibility for nature, connected with that knowledge. The author of the thesis makes an attempt to give an outline of the scientific, social, political and educational frameworks that have direct connection with the process of ecological awareness figuration and balanced community development. The source of presented in this thesis analysis are the results of research conducted among 146 adult inhabitants of Tarnow. The students of the 3rd grade in high school ( I Liceum Ogólnokształcące), working people at the age 45-55 who are employees of MPEC company and Tauron company in Tarnow and people over 60 who are students at the University of the Third Age, are the groups of people who were chosen for the purpose of the research. The results of the research let me come to the conclusion that the level of ecological consciousness of the subjects is quite high, and that gender or education has no impact on level of the knowledge about natural environment and sense of responsibility for nature. The only one factor that influences level of the knowledge about natural environment and sense of responsibility for nature is age. The results of the research showed that the older people are, the more they know about environment. Moreover, the sense of responsibility for the Earth increases with the age too, and is expressed by activities devoted to environment and motivation to performing such actions. The fact that young people are not aware of responsibility for environment as older people are, and the fact that knowledge about the protecting environment is not sufficient, should be taken into consideration in creating school curriculum. Hence, the most significant element of creating ecological awareness is emotional influence.

Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o poziom świadomości ekologicznej mieszkańców Tarnowa wyrażającej się jako suma wiedzy o środowisku naturalnym oraz korespondujący z tą wiedzą stopień poczucia odpowiedzialności za rzeczywistość przyrodniczą, stanowią problem badawczy pracy. Autorka podejmuje również próbę zarysowania takich ram naukowych, społecznych, politycznych i edukacyjnych, które bezpośrednio mają związek z procesem kształtowania się świadomości ekologicznej i zrównoważonym rozwojem społecznym. Źródłem prezentowanych w pracy analiz są wyniki badań przeprowadzonych na grupie 146 pełnoletnich mieszkańców Tarnowa. Wyłonieni do badań respondenci to: uczniowie trzeciej klasy I Liceum Ogólnokształcącego, aktywnie zawodowo osoby w wieku 45 – 55 lat - pracownicy firm MPEC Tarnów i Tauron oraz seniorzy w wieku powyżej 60 lat, słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Zebrany materiał badawczy pozwala na sformułowanie ogólnego wniosku o stosunkowo wysokim poziomie świadomości ekologicznej respondentów oraz postawienie tezy, iż znaczące różnice w poziomie wiedzy i poczucia odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego nie przebiegają wzdłuż podziałów związanych z płcią i wykształceniem. Istotna jest natomiast zmienna wiekowa. Badania wykazały bowiem, iż wraz z wiekiem wzrasta nie tylko poziom ogólnej wiedzy na temat środowiska naturalnego, ale także poczucia odpowiedzialności za los życia na Ziemi wyrażający się w działaniach podejmowanych na rzecz środowiska oraz w motywacji do ich podejmowania. Proces projektowania i realizacji programów kształcenia i wychowania na rzecz zrównoważonego rozwoju powinien zatem uwzględniać tę prawidłowość jak również fakt, iż wiedza na temat środowiska naturalnego nie stanowi wystarczającego impulsu do podjęcia działań mających na celu poprawę jego stanu. Istotnym elementem kształtowania świadomości ekologicznej pozostaje oddziaływanie edukacyjne na poziomie emocjonalnym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies