Tytuł pozycji:
Rewards and punishments used by parents in education of child in toddler age
Przeprowadzone badania miały na celu określenie rodzajów nagród i kar stosowanych w wychowaniu dzieci w wieku poniemowlęcym z zamiarem wykorzystania zdobytej wiedzy do dalszej pracy zawodowej i w życiu rodzinnym. W badaniach zostały uwzględnione wybrane cechy socjodemograficzne rodziców, wzorce wyniesione z ich domu rodzinnego oraz czas spędzany z dzieckiem jako czynniki różnicujące stosowanie nagród i kar. Badaniami objęłam 57 rodziców dzieci uczęszczających do czterech krakowskich żłobków. Wyniki badań ukazały, iż największy wpływ na rodzaj stosowanych nagród i kar wobec własnych potomków mają doświadczenia z własnego dzieciństwa oraz obserwacje wyniesione z własnych domów - metody wychowawcze znane z autopsji.
Determination of kinds of rewards and punishments in upbringing of children (1-3 years old) was the purpose of the carried out research. Earned knowledge we will be able to use in (further) family and professional life. In the research we took into consideration three discriminatory factors of using the rewards and punishments: parents socio-demographic characteristic, the example set at home by the parents and the time dedicated to their children.57 parents of 4 nurseries in Krakow took part in my research. The research results show that the biggest influence for the usage of rewards and punishments on the children has got the experience from the parent’s own childhood, which means the rule of thumb from their own family house.