Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wykorzystanie metawiedzy w nauczaniu twórczości - wpływ rodzaju instrukcji na płynność i oryginalność myślenia u dzieci

Tytuł:
Wykorzystanie metawiedzy w nauczaniu twórczości - wpływ rodzaju instrukcji na płynność i oryginalność myślenia u dzieci
The use of metaknowldge in teaching creative thinking. The influence of the type of instructions used on the fluency and originality of childrens thinking.
Autorzy:
Krzyżek, Agata
Słowa kluczowe:
creativity, fluency, originality, instruction
twórczość, płynność, oryginalność, instrukcja
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this thesis was to check whether familiarising children with creative thinking techniques helps reinforce the effects of creativity training. The study was conducted on a cohort of 58 primary school pupils in their third grade. The respondents were divided into three groups. Pupils in two experimental groups participated in a creativity training.The type of instruction received by respective groups was the differentiation variable: one group used an extended version of the exercise instructions, which included information about creative thinking techniques. The third group, which was the control group, did not participate in the training. The research focused on the influence of the variables on the fluidity, originality and general level of creative thinking in respondents.The features were assessed using K. Białuga’s Divergent Thinking Test 1 as a pre-test and a self-designed questionnaire as a post-test. The training methods used proved to stimulate creativity successfully. The type of employed instructions was significantly related to the fluidity of the respondents’ thinking. However, no significant relationships were found with originality and general level of creative thinking.

Celem pracy było sprawdzenie, czy przekazywanie dzieciom wiedzy dotyczącej strategii twórczego myślenia pozwala na wzmocnienie efektów treningu twórczości. Przeprowadzono badanie 58 uczniów klas trzecich szkoły podstawowej w trzech grupach badawczych.Uczniowie z dwóch grup eksperymentalnych uczestniczyli w treningu twórczości; zmienną różnicującą był rodzaj instrukcji – w jednej z grup zastosowano poszerzone instrukcje do ćwiczeń, zawierające informacje o strategiach twórczego myślenia. Trzecia grupa, kontrolna, nie brała udziału w treningu. Analizowano wpływ zmiennych na płynność, oryginalność i ogólny poziom twórczego myślenia.W eksperymencie wykorzystano Test Myślenia Dywergencyjnego 1 K. Bieługi (w charakterze pretestu) oraz narzędzie własnego autorstwa (w charakterze posttestu). Zastosowany trening okazał się być skuteczną formą stymulowania twórczości. Rodzaj instrukcji istotnie wpłynął na wyniki w zakresie płynności myślenia, nie wykazano natomiast wpływu na oryginalność i ogólny poziom myślenia twórczego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies