Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Prawne i kulturowe aspekty polskiej polityki edukacyjnej w perspektywie neoliberalnej. (1989-2010)

Tytuł:
Prawne i kulturowe aspekty polskiej polityki edukacyjnej w perspektywie neoliberalnej. (1989-2010)
The legal and cultural aspects of polish education policy in the neoliberal perspective (1989-2010)
Autorzy:
Cywa, Izabela
Słowa kluczowe:
EDUCATION MENTAL MODELS NEOLIBERALISM SEGREGATION
EDUKACJA MODELE-MENTALNE NEOLIBERALIZM SEGREGACJA
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
My master's thesis concerns two very important issues connected with education management. First issue is about influence of neoliberal policy on education in Poland, while second is related to awareness level which directors have on the appearance of neoliberal ideology in education. To penetratingly present key issues I made two hypothesis: current education policy is result from neoliberal policy of the country pursued from 1989 and there is a lack of awareness of the influence neoliberal ideology on education among directors of educational establishments. Issues were examined by documents synthesis and surveys analysis. My Master's thesis consists VI chapters. In the first chapter I wrote about context of education management through the prism of education policy. The second chapter is about changes which education came through. In the third chapter I described effects which neoliberal policy influenced on education. I analysed also challenges which await Poland in connection with neoliberal education policy. Then I described the entire reearch process and presented all data collected through analysis. The sixth chapter is a conclusion and recommandation for the future. Analysis of documents showed that the neoliberal policy has a big influence on education law. However, it can't be said that it has conducted since 1989. Analysis of the surveys showed that the awareness of directors depends on their mental models. First of these is epistemology of evasion, second is to direct one's step towards mono-value. Among directors of educational establishments, there is also unawareness of neoliberalism consequences for education.

Moja praca dotyczy dwóch bardzo ważnych kwestii związanych z zarządzaniem oświatą. Pierwszą kwestią jest wpływ polityki neoliberalnej na edukację w Polsce. Natomiast druga kwestia to poziom świadomości dyrektorów występowania ideologii neoliberalnej w oświacie.Aby wnikliwie przedstawić kluczowe zagadnienia postawiłam dwie hipotezy badawcze: obecna polityka oświatowa wynika z neoliberalnej polityki państwa prowadzonej od 1989 roku, oraz wśród dyrektorów placówek oświatowych dostrzega się brak świadomości wpływu ideologii neoliberalnej na edukację. Zagadnienia analizowałam poprzez syntezę danych zastanych oraz analizę ankiety. Moja praca liczy VI rozdziałów. W pierwszym rozdziale pisałam o kontekście zarządzania oświatą poprzez pryzmat polityki edukacyjnej. Drugi rozdział traktuje o przemianach jakie przechodziła edukacja. W trzecim rozdziale wnikliwie opisałam skutki polityki neoliberalnej dla oświaty. Zanalizowałam także wyzwania jakie czekają Polskę w związku z neoliberalną polityką oświatową. Następnie opisałam cały proces badawczy i przedstawiłam dane zebrane w toku analiz. Szósty rozdział to wnioski i rekomendacje na przyszłość. Analiza danych zastanych wykazała, że polityka neoliberalna ma duży wpływ na prawo oświatowe. Niemniej jednak nie można jednoznacznie stwierdzić, że była ona prowadzona już od 1989 roku. Analiza ankiety wykazała, że świadomość dyrektorów jest zależna od ich modeli mentalnych. Pierwszym z nich jest epistemologia uniku, drugim natomiast zwracanie się ku monowartościom. Wśród dyrektorów placówek oświatowych jednak występuje także nieświadomość konsekwencji neoliberalizmu dla edukacji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies