Tytuł pozycji:
Musical preferences and interpersonal relationship in the group of youth in gimnasium
Nowadays, it is extremely important music that accompanies each of us from birth until death. This kind of entertainment is especially important for students in gimnasium. These people are at a turning point in their life when it is very important to accept and understand, especially from their peers. This master's thesis refers to two aspects: interpersonal relationships and the musical interests of school children.This master's thesis concerns the music preferences and their role in interpersonal students of gymnasium in the peer group. For the purpose of this work was carried out research method of diagnostic survey among 168 students - students from two gimnasium in Cracow (district of Nowa Huta).This master's thesis consists of three chapters. The first one addresses the component elements that topic for analysis in the light of literature. The next chapter describes the methodology of their studies - are set out here include: purpose, methods, techniques, indicators, and the conduct of the study. In the last chapter were shown their own test results.This master's thesis moves about the same music preferences, and imitation of musical heroes, the importance of music in everyday life of students, as well as to the unpopular musical styles.This master's thesis is an attempt to show how important it is for today's young person's musical preferences and what is their importance in dealing with peers.
W dzisiejszych czasach niezmiernie ważna jest muzyka, która towarzyszy każdemu z nas od momentu urodzenia aż do śmierci. Ten rodzaj rozrywki ma szczególnie duże znaczenie dla młodzieży gimnazjalnej. Młodzież ta znajduje się w przełomowym momencie swojego życia, kiedy bardzo ważna jest akceptacja i zrozumienie, szczególnie ze strony swoich rówieśników. Praca ta nawiązuje do dwóch aspektów: relacji interpersonalnych i zainteresowań muzycznych młodzieży gimnazjalnej.Niniejsza praca dotyczy preferencji muzycznych oraz ich roli w kontaktach interpersonalnych młodzieży gimnazjalnej w grupie rówieśniczej. Na potrzeby te pracy zostały przeprowadzone badania metoda sondażu diagnostycznego w grupie 168 uczniów – uczniowie dwóch krakowskich gimnazjów (dzielnica Nowa Huta).Praca ta składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym z nich poruszane są elementy będące składową tematu pracy ich analiza w świetle literatury przedmiotu. Kolejny rozdział opisuje metodologię badań własnych – określone zostały tu m.in.: cel, metody, techniki, wskaźniki, a także przebieg badań. W ostatnim rozdziale ukazane zostały wyniki badań własnych.Praca porusza temat samych preferencji muzycznych, a także naśladownictwa idoli muzycznych, znaczenia muzyki w codziennym życiu uczniów, a także stosunku do nielubianych stylów muzycznych. Niniejsza praca jest próbą pokazania, jak bardzo ważne są dla dzisiejszego młodego człowieka preferencje muzyczne i jakie jest ich znaczenie w kontaktach z rówieśnikami.