Tytuł pozycji:
Folkloryzm i turystyka a tożsamość etniczna mniejszości etnicznej Miao w ChRL.
- Tytuł:
-
Folkloryzm i turystyka a tożsamość etniczna mniejszości etnicznej Miao w ChRL.
Folklorism, tourism and the identity of the Miao ethnic minority in the PRC.
- Autorzy:
-
Zabłocka, Kaja
- Słowa kluczowe:
-
Hmong, ethnic minority, China, folklorism, tourism
Miao, mniejszość etniczna, Chiny, folkloryzm, turyzm
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy dyplomowej jest przedstawienie folklorystycznych i turystycznych procesów w Guizhou w Chińskiej Republice Ludowej zamieszkanym przez mniejszość etniczną Miao. Pierwsze trzy rozdziały teoretyczne wprowadzają kluczowe dla pracy definicje. Omawiają zagadnienia folkloru– zakres badań folklorystyki, przyczyny i konsekwencje zjawiska folkloryzmu, przebieg i skutki teatralizacji obrzedów. Kolejnym aspektem jest problem tożsamości i etniczności, czynniki tworzenia struktur etniczności, problem definicji mniejszości etnicznej oraz chińska perspektywa postrzegania tych zjawisk. Turyzm i modernizacja to pojęcia wprowadzone jako ostatnie. Turystyka jest przedstawiona jako element strategii rozwoju regionalnego, sposobem promowania jedności i solidarności narodowej oraz dowodem „otwarcia się” Chin na Zachód. Charakterystyka prowincji, jej historia oraz warunki geograficzne, tworzą istotny wstęp do późniejszych rozważań o skutkach modernizacji tego regionu turystycznego. Ostatni, najobszerniejszy rozdział, stanowi analizę materiałów audiowizualnych oraz artykułów prasowych poświęconych Miao. Wykazują one, że mniejszość odnajduje się w procesach modernizacyjnych dzięki rozwojowi turystyki. Głównym czynnikiem przyciągającym turystów jest chęć poznania tradycyjnych zwyczajów, uczestniczenia w odgrywanych ceremoniach i poczucie doświadczenia autentycznej lokalnej kultury. Przedstawiono charakter wiosek etnicznych (Heitu, Kaili i Basha), parków tematycznych (Shenzhen), opis muzeów (muzeum poświęcone zwyczajom towarzyszących zaślubinom, Muzeum Mniejszości Etnicznych) oraz widowisk, z których największym uznaniem cieszy się, znane na całym świecie, Wind of Colourful Guizhou. Zwraca się też uwagę na działania podejmowane przez władze oraz media, pragnące promować kulturę mniejszości.
The main purpose of this thesis is to present folklore and tourism processes in Guizhou in the People's Republic of China inhabited by the Miao ethnic minority. The first three chapters introduce the crucial definitions. The teoretical part discusses issues of folklore, folklore-range studies, the causes and consequences of a folklorism, course and consequences of theatricalization rituals. Another aspect is the issue of identity and ethnicity, the problem of the definition of an ethnic minority and the Chinese perception of these phenomena. Tourism and modernization of the concepts are introduced. Tourism is presented as a part of a regional development strategy, a way of promoting unity and national solidarity and the proof of "opening up" of China to the West. Characteristics of the province, its history and geographical conditions, form an important introduction to the later discussion of the effects of modernization in the tourism region. Last, the most extensive chapter provides an analysis of audio-visual materials and newspaper articles devoted to the Miao. They show that a minority finds itself in the process of modernization through the development of tourism. The main factor in attracting tourists is the desire to learn traditional customs, participate in ceremonies and experience of authentic local culture. The character of ethnic villages (Heitu, Kaili, and Bash), theme parks (Shenzhen), a description of the museum (a museum dedicated to marriage customs, the Museum of Ethnic Minorities) and the performances, which enjoys the most respected, well known throughout the world, Wind of Colourful Guizhou were presented. Attention is also paid to the actions taken by the authorities and the media, wishing to promote a culture of minorities.