Tytuł pozycji:
Ocena stanu wiedzy na temat zapłodnienia in vitro studentów z trzech krakowskich uczelni na podstawie kwestionariusza ankiety
The World Health Organization classified infertility as a social disease, and is therefore a major challenge for public health. The development of medical technologies and marketing services in vitro fertilization has revolutionized the infertility treatment system. Thus, a number of studies on the ethical, legal and economic aspects of such activities have occured. The aim of the study was to evaluate knowledge about the in vitro fertilization of masters students from three universities in Krakow.The study was conducted among students of 3 majors Krakow Universities by using a questionnaire.Students from Science of the Family (Pontifical University) showed better knowledge about in vitro fertilization compared with the students form Public Health (Jagiellonian University Medical College), and Geography (University of Education). In addition, it was found that women had significantly more knowledge about risks and financing of in vitro fertilization compared with men. Students from countrysides significantly more likely recognized that the Church opposes to vitro fertilization. However, those students who are in relationship had statically significant increased knowledge of risk factors for in vitro fertilization compared with singletons.The problem of infertility and in vitro fertilization methods are important for public health, it is therefore necessary to consider the introduction of these issues into the curriculum, especially students of Public Health.
Światowa Organizacja Zdrowia klasyfikuje niepłodność, jako chorobę społeczną, dlatego też jest dużym wyzwaniem dla zdrowia publicznego. Rozwój technologii medycznych i wprowadzenie na rynek świadczeń zapłodnienia in vitro zrewolucjonizował system leczenia niepłodności. Tym samym powstało wiele rozpraw na temat etycznego, prawnego oraz ekonomicznego aspektu tego typu działań. Celem badania była ocena wiedzy na temat zapłodnienia in vitro wśród studentów drugiego stopnia studiów stacjonarnych trzech wybranych krakowskich uczelni wyższych.Badanie przeprowadzono wśród studentów 3. kierunków krakowskich uczelni za pomocą kwestionariusza ankiety. Studenci kierunku Nauki o Rodzinie (Uniwersytet Papieski) wykazali się lepszą wiedzą na temat metody zapłodnienia in vitro w porównaniu z kierunkiem Zdrowie Publiczne (Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum) i Geografia (Uniwersytet Pedagogiczny). Ponadto stwierdzono, że kobiety znały istotnie więcej czynników ryzyka zapłodnienia in vitro oraz miały większą wiedzę z zakresu finansowania zapłodnienia in vitro w porównaniu z mężczyznami. Studenci pochodzący z terenów wiejskich istotnie częściej uznawali, że Kościół słusznie sprzeciwia się zapłodnieniu in vitro. Natomiast, osoby będące w związku istotnie statycznie posiadają większą wiedzę na temat czynników ryzyka zapłodnienia in vitro w porównaniu z osobami samotnymi.Problem niepłodności i metody zapłodnienia in vitro mają istotne znaczenie dla zdrowia publicznego, dlatego też należy zastanowić się nad wprowadzeniem tego typu zagadnień do programu nauczania, szczególnie studentów Zdrowia Publicznego.