Tytuł pozycji:
Społeczne i polityczne aspekty latynoamerykańskiej teologii wyzwolenia.
The choice of the thesis' topic, "Social and political aspects of Latin American liberation theology" is dictated by the small amount of studies of this important phenomenon in the history of modern Christianity that is available in Polish. The thesis presents the theology of liberation in the broad context of social and political changes in Latin America in the twentieth century. Its primary purpose is neither a chronological nor systematic presentation of the views of individual theologians of liberation, but rather an interpretation of this phenomenon as an expression of the original social thought of the Latin American Christianity, the Roman Catholic edition, which is rooted in the specific political and social situation in the region. Due to the large timespan and the vast geographical area which a comprehensive study of the issue would have to cover, the thesis limits itself to the presentation of liberation theology only in its aspect of participation in political and social discourse.The thesis is also an attempt to create an adequate conceptual apparatus in anthropology and civilization theory, suitable to describe the development of Latin American theological thought as an element in the dynamic social changes in the region. To this end the concepts of several scholars were used, mainly of the anthropologists: Victor Turner - in the interpretation of the process of social change; Clifford Geertz - in defining religion, ideology and symbol; and of the sociologist Peter Beyer - in showing the place of the analysed phenomenon in the global communication system; as well as of the theoreticians of civilization, such as Samuel Huntington and Arnold Toynbee.
Wybór tematu pracy magisterskiej „Społeczne i polityczne aspekty latynoamerykanskiej teologii wyzwolenia“ jest podyktowany niewielką ilością opracowań tego ważnego zjawiska w historii współczesnego chrześcijaństwa dostępnych w języku polskim. Praca ma za zadanie zaprezentować teologię wyzwolenia w szerokim kontekście przemian społecznych i politycznych Ameryki Łacińskiej w XX wieku. Jej podstawowym celem nie jest referowanie w porządku chronologicznym lub systematycznym poglądów poszczególnych teologów wyzwolenia, ale raczej interpretacja tego zjawiska jako wyrazu oryginalnej myśli społecznej latynoamerykańskiego chrześcijaństwa, w wydaniu rzymskokatolickim. Rdzeń tej myśli ma swoje podstawy w złożonej sytuacji politycznej i społecznej regionu. Z uwagi na dużą rozpiętość czasową oraz ogromny obszar geograficzny jaki musiałoby objąć wyczerpujące przedstawienie zagadnienia, praca ogranicza się do prezentacji teologii wyzwolenia wyłącznie w aspekcie politycznego i społecznego dyskursu w wybranych krajach i w najważniejszych historycznie momentach. Praca stanowi także próbę stworzenia adekwatnego aparatu pojęciowego z zakresu antropologii i teorii cywilizacji, która umożliwi przedstawienie rozwoju latynamerykańskiej myśli teologicznej jako elementu dynamicznych przemian społecznych regionu. Do tego celu zostały wykorzystane przede wszystkim koncepcje antropologów: Victora Turnera – w zakresie interpretacji procesu zmiany społecznej, Cliforda Geertza – w zakresie definicji religii, ideologii oraz symbolu, socjologa: Petera Beyera – w zakresie pokazania miejsca analizowanego zjawiska w globalnym systemie komunikacji. Oraz teoretyków cywilizacji takich jak Samuel Huntington i Arnold Toynbee.