Tytuł pozycji:
Kompetencja komunikacyjna filologa a oczekiwania pracodawcy.
- Tytuł:
-
Kompetencja komunikacyjna filologa a oczekiwania pracodawcy.
Communication competence in foreign language philology and the expectations of employers.
Ausbildung der Kommunikationskompetenz in der Fremdsprachenphilologie und die Erwartungen der Arbeitgeber
- Autorzy:
-
Baran, Katarzyna
- Słowa kluczowe:
-
Communication competence, learning standards, study program, National Qualifications Framework, job requirements
Kommunikative Kompetenz, Ausbildungsstandards, Studienprogramm, Nationaler Qualifikationsrahmen, Erwartungen der Arbeitgeber
Kompetencja komunikacyjna, standardy wymagań, program studiów, Krajowe Ramy Kwalifikacyjne, oczekiwania pracodawcy
- Język:
-
niemiecki
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of this master is a communication competence as a key qualification. The aim is the detailed research and analysis of communication competence in study programs and its realization in exam tasks with expectations of employers.The work is divided into three parts. The first part describes the way to the theory of communication competence in three disciplines: linguistic, sociology and foreign language teaching. The second part gives a detailed description of guidelines in the learning standards and study programs. In the last part was conducted an analysis of the guidelines of subject “language practice” and job requirements with regard to communicative competence.
Der Gegenstand vorliegender Arbeit ist die kommunikative Kompetenz, als eine Schlüsselqualifikation. Das Ziel ist es, die kommunikative Kompetenz in den Studienprogrammen und Ausbildungsstandards, sowie ihre Realisierung in Prüfungsaufgaben mit den Anforderungen der Arbeitgeber zusammenzusetzen und zu analysieren. Die Arbeit gliedert sich in drei Teilen. Der erste Teil präsentiert den Weg zur Theorie der Kommunikationskompetenz in drei Disziplinen, nämlich Linguistik, Soziologie und Fremdsprachendidaktik. Im zweiten Teil werden die theoretischen Annahmen in Ausbildungsstandards und Studienprogrammen unter die Lupe genommen. Der letzte Teil veranschaulicht die Analyse der Annahmen und Anforderungen des Fachs Sprachpraxis, sowie seiner Prüfungsaufgaben und stellt eine Analyse der Erwartungen des Arbeitsmarktes hinsichtlich der kommunikativen Fähigkeiten dar, die aufgrund der Stellenanzeigen rekonstruiert wurden.
Przedmiotem pracy jest kompetencja komunikacyjna będąca kwalifikacją kluczową, zaś jej celem zestawienie i analiza kompetencji komunikacyjnej w teoretycznych założeniach standardów wymagań i jej realizacji w zadaniach egzaminacyjnych z wymaganiami pracodawcy. Praca składa się z trzech części. Część pierwsza prezentuje drogę do teorii kompetencji komunikacyjnej w trzech dziedzinach nauki: lingwistyce, socjologii i dydaktyce języków obcych. Część druga poświęcona jest standardom wymagań i założeniom programowym dla kierunku filologia germańska. W części trzeciej natomiast przedstawiona została analiza założeń programowych i wymagań egzaminacyjnych przedmiotu „Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego” jak również analiza oczekiwań pracodawcy odnośnie kompetencji komunikacyjnej, zrekonstruowanych na podstawie ofert pracy.