Tytuł pozycji:
New Age in modern culture - the spiritual ideals whether the object of mass consumption?
Przedmiotem pracy jest współczesny wymiar filozofii New Age. Podstawowym poruszanym problemem jest konsumpcyjny aspekt Ruchu Nowej Ery. Szczególnie ważna jest kwestia utowarowienia tego rodzaju duchowości, a także jej relacje z kulturą popularną. Praca przedstawia czynniki mające wpływ na powstanie Ruchu, a także opisuje poszczególne etapy jego rozwoju: od zjawiska kontrkulturowego po przedmiot ze sfery konsumpcji. Kluczowe są w niej odpowiedzenie na pytania: Kto jest adresatem, a kto nadawcą filozofii New Age? Pod postacią jakich produktów jest ukryty? Czy istnieją jakieś elementy tego ruchu, które są wolne od utowarowienia? Głównymi źródłami teoretycznymi wykorzystywanymi przez autorkę są: New Age Bartłomieja Dobroczyńskiego, Jednak New Age Anny Kubiak oraz Poza kryształową kulą Antoniego Aveni. W kwestii teoretycznej odwołuje się ona do teorii utowarowienia Karola Marksa oraz Dialektyki Oświecenia Teodora Adorno i Maxa Horkheimera. Praca poparta jest własnymi badaniami autorki, które przeprowadziła na czterech popularnych magazynach kobiecych oraz internecie. Wynika z nich, że takie kwestie jak: ekologia, magia, wróżbiarstwo, joga, kabała itp. wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem. Rozważania prowadzą do wniosku, że to, co obecnie nazywamy New Age, jest jedynie pozostałością po ruchu, który rozwinął się w latach siedemdziesiątych XX wieku. Współcześnie natomiast elementy związane z jego filozofią mają wymiar komercyjny, będący jedynie namiastką duchowości.
Subject of thesis is a contemporary dimension of New Age philosophy. Main problem is consumer aspect of New Age Movement. Another particularly important thing is commodification of this kind of spirituality and also its relation with pop culture. The work presents the factors affecting the formation of the movement and describes the stages of its development: from countercultural phenomenon to the subject from the sphere of consumption. The key will be to answer the following questions: Who is recipient, and who the sender of New Age philosophy? What products are hidden under it? Are there any elements of the movement which are not commoditised? The main theoretical works used by the author are: Bartłomej Dobroczyński - New Age, However New Age by Anna Kubiak and Anthony Aveni - Behind the Crystal Ball. In terms of theory, she refers to Karl Marx's theory of commodification and also use to Dialectic of Enlightenment written by Theodor Adorno and Maks Horkheimer. Thesis is supported by the author's own research, which has conducted on four popular women's magazines and on the internet. The research show that such issues as for example: ecology, magic, divination, yoga or Kabbalah are still very popular. Considerations lead to the conclusion that what we now call New Age is the only remnant of the movement which developed in the seventies of the twentieth century. Today, we can say that items related with his philosophy have a commercial dimension and are only a substitute for spirituality.