Tytuł pozycji:
Wpływ widzialności na funkcjonowanie portu lotniczego Rzeszów-Jasionka w latach 2001-2010
- Tytuł:
-
Wpływ widzialności na funkcjonowanie portu lotniczego Rzeszów-Jasionka w latach 2001-2010
The impact of visibility on the operation of the airport Rzeszów-Jasionka in 2001-2010
- Autorzy:
-
Wierzbiński, Radosław
- Słowa kluczowe:
-
widzialność, mgła, lotnisko, port lotniczy, Rzeszów, Jasionka
visibility, fog, the airport, Rzeszow, Jasionka
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the study is to assess the impact of visibility on the operation of Rzeszów-Jasionka Airport. The study used data from SYNOP reports received from synoptic station in Jasionka for the years 2001-2010. In addition to visibility, the research and observations included the amount of precipitation, degree and type of cloud cover, and cloud base height for 8 observation times (00, 03, 06, 09, 12, 15, 18, 21 UTC). It was found that the most common reason for visibility limitation was fog. Accompanying phenomena included low cloud base and the type of cloud cover, mainly Stratus clouds. Visibility may also be reduced by precipitation, but it was not a frequent phenomenon in the analyzed multi-year period. The decrease in visibility exceeding 1 km occurred mainly in the fall and winter, especially at night and in the morning. The location of Rzeszow-Jasionka Airport, given the annual, daily, and long-term visibility trends, proved to be favorable. The visibility-limiting conditions which would affect the functioning of the airport occur very rarely.
Abstrakt:Celem pracy była ocena wpływu widzialności na funkcjonowanie portu lotniczego Rzeszów-Jasionka. W opracowaniu wykorzystano dane z depesz SYNOP z lotniskowej stacji synoptycznej z lat 2001-2010. Wzięto pod uwagę pomiary i obserwacje nie tylko widzialności ale również wysokości opadów atmosferycznych, stopnia i rodzaju zachmurzenia oraz wysokości podstawy chmur z 8 terminów pomiarowych (00, 03, 06, 09, 12, 15, 18, 21 UTC). Stwierdzono, że najczęstszym powodem ograniczeń widzialności była mgła. Zjawiskami towarzyszącymi były głównie niska podstawa chmur oraz rodzaj zachmurzenia, głównie chmury Stratus. Widzialność może być ograniczana również przez opad atmosferyczny, jednak nie było to zjawisko aż tak częste w analizowanym wieloleciu. Spadki widzialności poniżej 1 km występowały głównie jesienią i zimę, zwłaszcza w w godzinach nocnych i porannych. Położenie portu lotniczego Rzeszów-Jasionka, biorąc pod uwagę przebieg roczny, dobowy i wieloletni widzialności, okazało się bardzo korzystne. Stosunkowo rzadko występują tam bowiem warunki ograniczające widzialność, które miałyby wpływ na funkcjonowanie lotniska.