Tytuł pozycji:
Harcerstwo w życiu dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Celem niniejszej pracy było ukazanie wpływu jaki harcerstwo wywiera na życie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Udało się to osiągnąć poprzez analizę własnych obserwacji, a także wywiadów z instruktorami drużyn harcerskich działającymi na terenie Kielc i Krakowa oraz wolontariuszami nie związanymi na co dzień ze Związkiem Harcerstwa Polskiego, biorącymi udział w Jubileuszowym Zlocie na Stulecie Harcerstwa. Dzięki interpretacji wyników badań przeprowadzonych na przestrzeni 3 ostatnich lat, przedstawione zostały takie aspekty jak: codzienna praca z drużynami Nieprzetartego Szlaku, trudności z jakimi spotykają się osoby prowadzące zbiórki, zmiany jakie instruktorzy obserwują wśród swoich podopiecznych oraz to jaki wpływ harcerska metoda wychowania wywiera na kształtowanie młodych ludzi dotkniętych niepełnosprawnością intelektualną.Ponadto w pracy tej został zaprezentowany aktualny obraz Związku Harcerstwa Polskiego, oraz wyjaśnione czym są i kiedy powstały pierwsze drużyny Nieprzetartego Szlaku, a także ukazano najważniejsze postacie polskiego skautingu. Znajduje się tu również charakterystyka harcerskiej metody wychowania stworzona w oparciu o rozmaite publikacje. W sposób rzeczowy przedstawiony został współczesny obraz osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej.
The aim of this study was to show the impact that Scouting has on the lives of children and young people with intellectual disabilities. This has been achieved through the analysis of their observations, and interviews with instructors scout teams operating in Kielce and Krakow, and volunteers are not related on a daily basis with the Association of Polish Scouts participating in the Jubilee Rally at Centenary Scouting. By interpreting the results of studies conducted over the past 3 years, presented aspects such as daily work with teams “Not-Worn Trail”, the difficulties faced by persons engaged in the collection, the changes that instructors observe among their clients, and the impact Scout method of education has on shaping young people affected by intellectual disabilities.In addition, this work was presented to the current image of the Polish Scouting and explained what they are and when the first team “Not-Worn Trail”, and shown the most important figures of Polish Scouting. There is also a characteristic of scouting methods of upbringing created based on various publications. The material is presented as a contemporary image of people with disabilities, particularly intellectual disability.