Tytuł pozycji:
Postawy ludzi uzupełniających wykształcenie średnie wobec osób starszych
Introduction: Aging is a normal, long-term and irreversible process. It is a period of profound changes which affect not only the physical , but also mental, emotional and social spheres.Aim: The aim of this research was to investigate the attitude of the people who complete their secondary education towards the elderly.Material and Methods: I used the author’s questionnaire , the test of knowledge , the test of unfinished sentences by P. Golde and N. Kogan in the adaptation of J. Rembowski, the questionnaire scale of social distance by E. Bogardus as well as the scale questionnaire of P-LS by N. Kogan in the Polish adaptation of J. Rembowski in my research.Results: Positive attitude towards the elderly dominated among the people completing their secondary education . The knowledge of the respondents about the aging of the body and diseases in the old age was sufficient. As many as 73% of the respondents believed that the contact with his/her grandmother / grandfather had a positive effect on the child’s development. On the other hand, 37% of the respondents felt that older people had experienced violence. Nearly half of the respondents had reservations about the diet of the elderly. The vast majority of the respondents thought that the health care system in Poland didn’t satisfy the needs of the elderly, and the retirement benefits are too small. Most of the respondents declared a small emotional and social distance towards the elderly.Conclusions: The further research should be taken on public attitudes towards the elderly, as in our personal experience, the advantage of the positive attitude over negative once was small, and the stereotypical content often appeared among the interviewers.
Wstęp: Starzenie się jest procesem normalnym, długotrwałym i nieodwracalnym. Jest to okres głębokich przemian, które dotyczą nie tylko sfery fizycznej, ale także psychicznej, emocjonalnej i społecznej. Cel: Celem badań było poznanie postaw ludzi uzupełniających wykształcenie średnie wobec osób starszych.Materiał i metody: W pracy wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety, kwestionariusz testu wiadomości, kwestionariusz testu niedokończonych zdań autorstwa P. Golde i N. Kogana w adaptacji J. Rembowskiego, kwestionariusz skali Dystansu Społecznego E. Bogardusa oraz kwestionariusz skali P-LS autorstwa N. Kogana w polskiej adaptacji J. Rembowskiego. Wyniki: Wśród osób uzupełniających wykształcenie średnie dominowała postawa pozytywna wobec osób starych. Wiedza respondentów na temat starzenia się organizmu i chorób wieku podeszłego była dostateczna. Aż 73% respondentów było zdania, że kontakt z babcią/dziadkiem wpływa pozytywnie na rozwój dziecka. Z kolei 37% badanych uważało, że ludzie starzy doświadczają przemocy. Blisko połowa badanych była zdania, że sposób odżywiania osób starszych budzi zastrzeżenia. Zdecydowana większość badanych uważała, że system opieki zdrowotnej w Polsce nie koncentruje się na zaspokajaniu potrzeb osób starszych, zaś świadczenia emerytalne są zbyt małe. Większość respondentów deklarowała mały dystans emocjonalny i społeczny wobec osób starych. Wnioski: Należy podejmować dalsze badania na temat postaw społecznych wobec osób starszych, ponieważ w badaniach własnych przewaga postawy pozytywnej nad negatywną była niewielka, a w wypowiedziach badanych często pojawiały się treści stereotypowe.