Tytuł pozycji:
measurement period based on secondary school exam
Das Hauptziel der vorliegenden Arbeit war die Rolle der Leistungsmessung am Beispiel der Gymnasialprüfung zu widerspiegeln. Zu diesem Zwecke wurde auf Ziel und Funktionen der Leistungskontrolle zurückgegriffen. Danach wurden drei Gütekriterien beschrieben, die jeder Tests erfüllen sollte. Darüber hinaus wurde die Typologie der Tests erwähnt und das methodische Vorgehen bei der Leistungsmessung analysiert. Anhand der Beispiele der Gymnasialprüfung wurde erklärt, welche Fertigkeiten diese Prüfung testet und wie man sie überprüft. Schließlich wurden Unterschiede und Gemeinsamkeiten der Gymnasialprüfungen präsentiert.
Głównym celem niniejszej pracy magisterskiej było przedstawienie roli pomiaru dydaktycznego na podstawie egzaminu gimnazjalnego w procesie nauczania. Aby przybliżyć istotę pomiaru dydaktycznego opisane zostały jej cele i funkcje. Następnie omówione zostały trzy kryteria, które musi spełnić każdy test. W dalszej części uwzględniona została typologia testów jak również przeanalizowane zostało metodyczne postępowanie w przeprowadzaniu kontroli wydajności. Na podstawie przykładowych arkuszy egzaminacyjnych wyjaśnione zostało jakie sprawności są sprawdzane poprzez egzamin gimnazjalny i jakie typy zadań występują. Ostatecznie zaprezentowane zostały różnice jak i podobieństwa pomiędzy arkuszami na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
The main aim of my diploma project was to present the role of didactic measurement in a teaching-learning process on the basis of the final exam at junior high school. In addition, the project is equipped with goals and functions of this measurement which help understand the nature of it. Moreover, three criteria that must be fulfilled in every test were described. In the next part a classification of tests was mentioned and a methodical approach to checking the efficiency was analysed. On the grounds of classic exam papers it was explained what skills are checked at the exam and what kind of tasks are found there. Finally, similarities and differences between exam papers on the elementary and advanced level were shown.