Tytuł pozycji:
PRESENT ABSENCE. FEMINIST ANALYSIS OF AFRICAN AMERICAN WOMEN REPRESENTATION IN CONTEMPORARY AMERICAN CINEMA
The subject of my thesis is the representation of African American women in contemporary American cinema. The goal of my thesis is to examine, using feminist theory, how race and gender of the filmmakers affects the construction of representation of African American women in contemporary American cinema. In my thesis I show how intersection of race and gender discrimination, crucial experiences in life of African American women, is reflected in film. In my thesis I use theoretic work of prominent Black Feminism authors like bell hooks, Patricia Hill Collins, Kimberle Crenshaw or Audere Lorde; feminist film theorists: Laura Mulvey and Claire Johnson and I also use Edward Said’s and Gyatri Spivak’s theories of post-colonial criticism.
Tematem pracy jest reprezentacja Afroamerykanek we współczesnym kinie amerykańskim. Celem pracy jest zbadanie, za pomocą narzędzi teorii feministycznej, jak na konstrukcję reprezentacji Afroamerykanek we współczesnym kinie amerykańskim wpływa płeć i rasa twórców filmów. W mojej pracy udowadniam, że skrzyżowanie opresji, rasy i płci, centralne dla doświadczenia praktycznie każdej Afroamerykanki, przejawia się również w ich przedstawieniach na „srebrnym ekranie”. W pracy używam teorii wybitnych czarnych feministek takich, jak bell hooks, Patricia Hill Collins, Kimberle Crenshaw, czy Audere Lorde; teoretyczek filmu Laury Mulvey i Claire Johnson oraz posługuję się teoriami krytyki postkolonialnej czołowych w tej dziedzinie autorów, Edwarda Saida i Gyatri Spivak.