Tytuł pozycji:
Strach ekonomiczny w polskich tygodnikach opinii w 2012 roku
The dissertation focuses on reviewing modern communication theories concerning influence of media on the viewers, especially emotion inducing by the media. First part of the dissertation presents theory of emotion with focus of fear. It describes relation between fear, anxiety and risk in the view of media coverage. The second part summarizes modern communication and sociological theories describing media influence on viewers including postmodernism theory of A. Giddens, risk society theory of U. Beck, cultivation theory of G. Gerbner and culture of fear theory of F. Furedi and B. Glassner. On that theoretical basis concept and description of economic fear is described. The dissertation provides empirical insight of economic fear on the basis of publications in Polish magazines of opinion in 2012 (“Wprost”, “Polityka” and “Newsweek”).
Praca ma na celu prezentacje współczesnych teorii komunikowania odnoszących się do wpływu mediów na odbiorców, w szczególności – na wywoływane przez media w odbiorcach emocje. Pierwsza część pracy prezentuje teorie emocji, w tym strachu. Opisuje także relacje strachu, lęku i ryzyka w kontekście przekazów medialnych. Druga część podsumowuje współczesne teorie komunikacji i teorie socjologiczne opisujące wpływ mediów na odbiorców, w tym: teorię postmodernizmu wg A. Giddensa, teorię społeczeństwa ryzyka U. Beck’a, teorię kultywacji G. Gerbner’a oraz teorię kultury strachu F. Furedi’ego i B. Glassnera. Na takiej teoretycznej podstawie przedstawiono koncepcje i definicję strachu ekonomicznego. Praca prezentuje empiryczne badania dotyczące strachu ekonomicznego na przykładzie publikacji w polskich tygodnikach opinii w 2012 (“Wprost”, “Polityka” i “Newsweek”).