Tytuł pozycji:
Postawy konsumentów wobec marketingu bezpośredniego w świetle badań własnych
Direct marketing is playing an important role nowadays. Companies use direct marketing tools as a way of presenting their offer to customers. Consumers, on the other hand, perceive mail order as a form of shopping. This paper aims to investigate the attitudes of younger and older consumers towards direct marketing as a channel for receiving purchase offers and purchasing products by mail order. The study which was conducted enabled the author to verify the hypothesis according to which both older and younger consumers are willing to make purchases via direct marketing system. The first chapter covers the theoretical issues related to consumer behaviour. It includes the definition and meaning range of the term consumer behaviour. Subsequently, it discusses the typology of consumer behaviour and decisions. Moreover, stages of decision-making process are described along with the determinants of consumer behaviour. The second chapter presents theoretical background of direct marketing, enriched by the results of various studies related to the issue in question. The third chapter is fully devoted to the study conducted by the author. The purpose and subject of the study are identified along with the research method which was employed. Subsequently, it includes the results, the analysis of which allowed the author to formulate the conclusions presented in the final part of the third chapter.
Marketing bezpośredni odgrywa obecnie istotną rolę. Przedsiębiorstwa wykorzystują instrumenty marketingu bezpośredniego jako sposób dotarcia ze swoją ofertą do odbiorców. Konsumenci natomiast traktują sprzedaż wysyłkową jako formę dokonywania zakupów. Niniejsza praca ma na celu zbadanie postaw młodszych i starszych konsumentów wobec marketingu bezpośredniego, jako kanału otrzymywania ofert zakupu produktów oraz zamówienia ich w systemie wysyłkowym. Poprzez przeprowadzone badania własne zweryfikowano hipotezę badawczą, według której zarówno starsi jak i młodsi konsumenci chętnie dokonują zakupów w systemie marketingu bezpośredniego. Rozdział pierwszy obejmuje zagadnienia teoretyczne związane z zachowaniami konsumenta. Zdefiniowano i wskazano zakres pojęcia zachowanie konsumenta. Następnie omówiono typologię zachowań i decyzji konsumenckich. Wskazano etapy procesu decyzyjnego oraz determinanty zachowań konsumentów. W rozdziale drugim zawarte są treści teoretyczne dotyczące marketingu bezpośredniego, wzbogacone o wyniki różnych badań odnoszących się do omawianego zagadnienia. Rozdział trzeci w całości poświęcony jest przeprowadzonym badaniom własnym. Wskazano cel i przedmiot badań oraz wykorzystaną metodę badawczą. Następnie zaprezentowano wyniki badań, których analiza pozwoliła na sformułowanie wniosków zawartych w końcowej części rozdziału trzeciego