Tytuł pozycji:
Barokowa poezja metafizyczna i jej współczesne kontynuacje w świetle poststrukturalnych strategii interpretacyjnych
The work discusses the problem of the presence of poetry and the ways of interpretation in the Polish language classes in secondary schools. It presents contemporary strategies in the context of using them in education and emphasizing the need of presentation to students post-structural concepts such as hermeneutics, intertextuality and deconstruction. It mainly focuses on baroque metaphysical poetry, showing the diversity of work of seventeenth-century poetic text and the continuation of metaphysical poetry in the twentieth century. The aim of the work is not only to highlight the originality and creativity baroque poets and their followers, but also has an incentive to reach for post-structurals methods in working with text.
Praca porusza problem obecności poezji na lekcjach języka polskiego i sposoby jej interpretacji. Prezentuje współczesne strategie teoretycznoliterackie w kontekście wykorzystywania ich w edukacji polonistycznej, zaznaczając konieczność przybliżenia uczniom takich koncepcji jak hermeneutyka, intertekstualność czy dekonstrukcja. Skupia się głównie na barokowej poezji metafizycznej, ukazując różnorodność pracy z siedemnastowiecznym tekstem poetyckim, uwzględniając równocześnie kontynuację myśli poezji metafizycznej w dwudziestym wieku. Celem pracy jest nie tylko podkreślenie oryginalności twórczości poetów barokowych i ich kontynuatorów, ale ma stanowić również zachętę do sięgnięcia po poststrukturalne metody pracy z tekstem.