Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Inteligencja emocjonalna a reakcje na trudne sytuacje wychowawcze u opiekunów osób z autyzmem.

Tytuł:
Inteligencja emocjonalna a reakcje na trudne sytuacje wychowawcze u opiekunów osób z autyzmem.
-
Autorzy:
Gargas, Barbara
Słowa kluczowe:
inteligencja emocjonalna, stres pracy, nauczyciele, autyzm
-
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem przeprowadzonych badań było sprawdzenie czy wystąpią różnice w subiektywnej ocenie stresu pracy, postrzeganiu przyczyn zachowań trudnych wychowawczo i radzeniu sobie z nimi u osób z wysokim i niskim poziomem inteligencji emocjonalnej.Osobami badanymi było 50 nauczycieli pracujących z osobami z autyzmem. Zastosowano następujące narzędzia badawcze : Test Inteligencji Emocjonalnej, Kwestionariusz Subiektywnej Oceny Pracy oraz listę 10 sytuacji trudnych wychowawczo z twierdzeniami odnoszącymi się do postrzeganych przyczyn tych zachowań i ich konsekwencji behawioralnych.Hipotezy potwierdziły się częściowo. Okazało się, iż poziom inteligencji emocjonalnej różnicuje istotnie statystycznie wyniki na skali nieprzyjemne warunki pracy. Dodatkowo percepcja ma znaczenie w ocenie uciążliwości fizycznych i odpowiedzialności, zarządzanie – nieprzyjemnych warunków pracy, a rozumienie - odpowiedzialności jako źródeł stresu.Poziom inteligencji emocjonalnej, wysoki lub niski, różnicował jedynie ocenianie intencjonalności trudnych zachowań uczniów. Nie miał natomiast związku z konsekwencjami behawioralnymi. Dodatkowe analizy wykazały znaczenie oceny stresu pracy w reagowaniu w określony sposób, konsekwencjach behawioralnych, w odpowiedzi na zachowania trudne.Uzyskane rezultaty mogą być punktem wyjścia dla kolejnych badań nad inteligencją emocjonalną i jej znaczeniem w subiektywnej ocenie stresu pracy, atrybucjach negatywnych zdarzeń i ich konsekwencjach behawioralnych.

The aim of this study was to examine whether differences occur in the subjective assessment of work stress, perceived causes of behavior difficult upbringing and dealing with them in individuals with high and low levels of emotional intelligence.The sample consisted of 50 teachers working with individuals with autism. The following research tools: Test Emotional Intelligence Questionnaire, Subjective Work Assessment and a list of 10 situations of difficult upbringing with claims relating to the perceived causes of these behaviors and their behavioral consequences.Hypotheses confirmed partially. It turned out that the level of emotional intelligence significantly differentiates the results on the scale unpleasant working conditions. In addition, the perception is important in assessing the physical burden and responsibility, management - unpleasant working conditions, and understanding - the responsibility as a source of stress.The level of emotional intelligence, high or low, differentiated only intentionality harsh assessment of students' behavior. There was however due to behavioral consequences. Additional studies have shown the importance of assessing stress job in responding in a certain way, the behavioral consequences in response to difficult behavior.The results can be a starting point for further research on emotional intelligence and its importance in the subjective assessment of work stress, atrybucjach adverse events and their behavioral consequences.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies