Tytuł pozycji:
Emotional Intelligence and Conflict Resolution
Inteligencja emocjonalna człowieka określa jego przystosowanie do życia w społeczeństwie i radzenia sobie w relacjach międzyludzkich. Odczytywanie własnych emocji i kierowanie nimi to jedna z najbardziej wartościowych i przydatnych umiejętności człowieka. Emocje napędzają do działania, ratują, podtrzymują życie. Jednocześnie jednak mogą prowadzić do stanów depresyjnych, nieporozumień i konfliktów z otoczeniem.Autorka pracy przeprowadziła badanie na stu respondentach, prosząc o wypełnienie dwóch testów – test I: Skala rozwiązywania konfliktów, test II: Emocje. Pierwszy miał na celu sprawdzenie sposobu rozwiązywania konfliktów, drugi – poziomu inteligencji emocjonalnej.Rozdział pierwszy pracy przedstawia rozwój teorii definicji emocji w myśli filozoficznej i psychologicznej, na przestrzeni lat. Natomiast drugi wprowadza pojęcie inteligencji emocjonalnej sygnalizując momenty wpisania tego terminu w teoretyczne rozważania psychoanalizy. Autorka stara się również zobrazować sposoby włączania ich we współczesne prądy pedagogiczne. Następna część poświęcona jest zagadnieniom temperamentu człowieka oraz konfliktów i strategii ich rozwiązywania: rywalizacji, współpracy, kompromisowi, unikaniu i dostosowaniu. Analiza wyników testów mierzących poziom inteligencji emocjonalnej i strategie rozwiązywania konfliktów, oraz ich wzajemną zależność, zawarta została w ostatniej części pracy.
A human with emotional intelligence adapts to life in society and deals with interpersonal relationships. Reading one's own emotions and managing them is one of the most valuable and useful human skills. Emotions are the driving force which save and sustain life. However, at the same time they can lead to depression, confusion and conflict with one’s environment.Herein, the author surveyed a hundred respondents, asking them to fill out two questionnaires – Questionnaire I: The scale of conflict resolution and Questionnaire II: Emotions. The first questionnaire was designed to check how well one resolves conflicts whilst the second measured the respondent’s level of emotional intelligence.The first chapter presents the development of the theoretical working definitions of emotion in philosophy and psychology over the years. The second chapter introduces the concept of emotional intelligence and the introduction and inclusion of the term in the theoretical discussion of psychoanalysis. In addition, the author also tries to illustrate how to incorporate these concepts into modern educational trends. The next section is dedicated to the issues of human temperament and conflicts and strategies to solve them: competition, cooperation, compromise, avoidance and adaptation. An analysis of the results of the questionnaires that measure the level of emotional intelligence and conflict resolution strategies, as well as their mutual dependence, is discussed in the last part of the work.