Tytuł pozycji:
Pedagogiczny wymiar kar i nagród a kształtowanie się poczucia sprawiedliwości w rozwoju moralnym dzieci 5-letnich
The theme of study is pedagogical dimension of rewards and punishments and the evolution of the sense of justice in the moral development of 5-year-old children. This study takes the issue of penalties and rewards as some ways in which moral education can be carried out. Study consists of five chapters, the aim is to show how the preschool children understand the concept of punishment and reward, and how they can indicate what is justice. In the first chapter the author focused on the issue of moral education and described basic concepts related to it. The second chapter brings methods of punishment and rewarding and the views of some great educators on these issues. The third chapter concerns the concept of justice. Next chapter shows the methodology of own research. The Author used the following research methods: opinion poll methods, observation and analysis of documents and the corresponding techniques and research tools. The last chapter is a presentation and analysis of the results and conclusions of own research. At the end of the study are presented, in addition to conclusion, analyzed drawings made by children.
Praca podejmuje problematykę kar i nagród jako wybranych sposobów, przy pomocy których może być prowadzone wychowanie moralne. Składa się z 5 rozdziałów; jej celem jest ukazanie, w jaki sposób dzieci przedszkolne rozumieją pojęcie kary i nagrody oraz w jaki sposób potrafią wskazać, na czym polega sprawiedliwość. W rozdziale 1 Autorka skupiła się na zagadnieniu wychowania moralnego oraz opisała podstawowe pojęcia z nim związane. Rozdział 2 przybliża metody karania i nagradzania, zawiera też typologię kar i nagród oraz poglądy wybranych pedagogów na te zagadnienia. Rozdział 3 natomiast dotyczy pojęcia sprawiedliwości. Kolejny rozdział obejmuje metodologię badań własnych: opis celu badań, metod, technik i narzędzi badawczych wykorzystanych w badaniach, a także relację z przebiegu badań. Autorka skorzystała z następujących metod badań: metody sondażu, obserwacji i analizy dokumentów wraz z odpowiadającymi im technikami oraz narzędziami badawczymi. Ostatni rozdział to prezentacja i analiza wyników badań własnych oraz wnioski z badań. Następnie, oprócz zakończenia, zamieszczono narzędzia badawcze oraz rysunki wykonane przez dzieci i poddane analizie.