Tytuł pozycji:
Knowledge of physiology of the menstrual cycle among secondary school female students.
Wstęp: Wiedza młodzieży w zakresie fizjologii cyklu miesiączkowego jest jednym z podstawowych wyznaczników poziomu edukacji zdrowotnej w szkołach. Cel pracy: Celem niniejszej pracy była ocena wiedzy uczennic szkół ponadgimnazjalnych na temat fizjologii cyklu miesiączkowego kobiety. Materiał i metody: Praca ma charakter badawczy retrospektywny, w której zastosowano samodzielnie opracowany kwestionariusz ankiety. Badaniami objęto grupę 90 uczennic szkół ponadgimnazjalnych. Uzyskane wyniki badań poddano analizie statystycznej. Problemy badawcze: W pracy sformułowano problemy badawcze dotyczące poziomu wiedzy na temat zmian zachodzących podczas cyklu miesiączkowego, głównych źródeł informacji na temat cyklu, znajomości poszczególnych faz cyklu miesiączkowego oraz znajomości podstawowych wyznaczników płodności kobiety. Wyniki badań: Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że większość uczennic oceniła poziom wiedzy w zakresie fizjologii cyklu miesiączkowego jako wystarczający. Najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy na temat cyklu miesiączkowego był Internet. W badaniach wykazano, że uczennice nie posiadają wiedzy na temat zmian charakterystycznych dla poszczególnych faz cyklu miesiączkowego.Wnioski: Z przeprowadzonych badań jednoznacznie wynika, że badana młodzież szkół ponadgimnazjalnych posiada niewystarczającą wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących fizjologii cyklu miesiączkowego kobiety.
Introduction: Knowledge of physiology of the menstrual cycle among teenagers appears to be one of the basic indicators of the health education level at schools.Purpose of the thesis: The purpose of the following thesis was to assess the knowledge of physiology of the menstrual cycle among secondary school female students.Material and methods: The current study is a retrospective research which an own prepared questionnaire was inlvolved in. A group of 90 secondary school female students was provided with the research. All the results of the research were submitted to statistical analysis.Research problems: In the following thesis there were formulated research problems concerning the knowledge level of changes occurring during the menstrual cycle, the main information sources regarding the mesnstrual cycle, the knowledge of every single menstrual cycle phase and basic indicators of a woman’s fertility.Research results: According to the conducted research it was clearly claimed that most of the female students assesses their knowledge level of physiology of the menstrual cycle as sufficient. The most frequently pointed source of information was the Internet. The research showed that the female students do not have the knowledge of changes characteristic for particular phases of the menstrual cycle.Conclusions: Taking into account the research results it is an unequivocal fact that the secondary school female students engaged in the research have insufficient knowledge of basic issues concerning physiology of the menstrual cycle.