Tytuł pozycji:
Adaptation only children and children from large families of living for social class school
The aim of the study is to present the subject to adapt to the school children who are only children , and children from large families. The work is to determine the differences in the process of adaptation to the school children of these two groups in terms of their resource and social experiences of social behavior . In the first chapter , which is part of the theoretical work done characteristics of children - only children and children from large families in terms of their adaptation to the school . Presented herein, the term , conditions and forms of adaptation, and the factors conditioning it . It also discusses issues related to the prevention of social maladjustment . Then characterized students - only children and students from families with many children in terms of their family environment and education. Our study was conducted among students of primary school grades in the second semester of school . As a research tool used to study the resource sheet social experience by A. Guryckiej , and sheet student social behavior by W. Soborskiego
Celem pracy jest przybliżenie zagadnienia adaptacji do warunków szkolnych dzieci będących jedynakami, oraz dzieci z rodzin wielodzietnych. Praca ma na celu określenie różnic w procesie adaptacji do szkoły dzieci z tych dwóch grup, w kontekście ich zasobu doświadczeń społecznych oraz społecznego zachowania się. W rozdziale pierwszym, będącym częścią teoretyczną pracy dokonano charakterystyki dzieci-jedynaków i dzieci z rodzin wielodzietnych w aspekcie ich przystosowania się do warunków szkolnych. Przedstawiono tu pojęcie, uwarunkowania i formy adaptacji, oraz czynniki ją warunkujące. Ponadto omówiono kwestie dotyczące profilaktyki niedostosowania społecznego. Następnie scharakteryzowano uczniów – jedynaków i uczniów z rodzin wielodzietnych pod względem ich środowiska rodzinnego i szkolnego. Badania własne przeprowadzono wśród uczniów klas I szkoły podstawowej w drugim semestrze szkolnym. Jako narzędzia badawcze zastosowano Arkusz do badania zasobu doświadczeń społecznych według A. Guryckiej, oraz Arkusz społecznego zachowania się ucznia według W. Soborskiego