Tytuł pozycji:
"Realization of public services by non-governmental organizations on the example SIEMACHAs Association"
Until recently, third sector organizations were not fully comprehensible for the society. In the mind of citizens it mainly perpetuated as poor helping charities. Few people are aware that they also take part in helping sport, education or other fields. The fact that the third sector is growing rapidly, makes us to enter into discussion about selected fields. The main target of this paper is to show the importance of NGO in public services. To get an answer how the third sector service affects the society it is necessary to present theoretical assumptions about services and organizations. What is more, in order to gain some detailed information about what kind of services makes non-profit organizations, we examined SIEMACHA's Cracov Organization. The research made it possible to identify the specific services offered by the organization and their recipients. They also made it possible to create a recipient's profile and distinguish the level of demand of services provided by the association.
Do niedawna, organizacje trzeciego sektora były dla większości społeczeństwa podmiotami nie do końca zrozumiałymi. W świadomości obywateli utrwaliły się głównie jako instytucje charytatywne, pomagające chorym. Mało osób zdawało sobie sprawę z tego, że podejmują one również działania w obrębie innych pól, takich jak kultura, sport czy edukacja.W związku z tym, że trzeci sektor prężnie się rozwija, należy podjąć dyskusję o jego wybranych obszarach działalności. Głównym celem niniejszej pracy jest ukazanie znaczenia organizacji pozarządowych w świadczeniu usług publicznych. Aby uzyskać odpowiedź na to, w jaki sposób działalność usługowa trzeciego sektora wpływa na społeczeństwo, konieczne było przedstawienie teoretycznych założeń dotyczących usług i organizacji. Ponadto, chcąc zdobyć szczegółowe informacje o tym, jakie kategorie usług świadczą organizacje non-profit, zbadano działalność krakowskiego Stowarzyszenia SIEMACHA. Przeprowadzone badania, umożliwiły wskazanie konkretnych usług oferowanych przez organizację oraz ich adresatów. Pozwoliły także stworzyć profil odbiorcy oraz określić stopień zapotrzebowania na usługi świadczone przez Stowarzyszenie.