Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Anatomia sentymentalnych bohaterek na przykładzie "Emmeliny i Arnolfa" Łucji Rautenstrauchowej oraz "Żalów Elwiry" Adama Kasperowskiego

Tytuł:
Anatomia sentymentalnych bohaterek na przykładzie "Emmeliny i Arnolfa" Łucji Rautenstrauchowej oraz "Żalów Elwiry" Adama Kasperowskiego
The Anatomy of Heroine of Sensibility. “Emmelina i Arnolf” by Łucja Rautenstrauchowa and “Żale Elwiry” by Adam Kasperowski
Autorzy:
Micał, Dominika
Słowa kluczowe:
sentymentalizm, romans, kobieta, Rautenstrauchowa, Kasperowski
sentimentalism, romance, woman, Rautenstrauchowa, Kasperowski
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In my thesis, I compare the main heroines of “Emmelina i Arnolf” (“Emmelina and Arnolf”, 1821) by Łucja Rautenstrauchowa and “Żale Elwiry” (“Elwira’s Regrets”, 1821) by Adam Kasperowski. The thesis consists of three parts. The first one provides a basis for the later considerations: it contains the characteristics of a sentimental man and a brief outline of the chosen works. The second part follows with the characteristics of heroines – Emmelina and Elwira. I explain how they are constructed in the context of sentimental philosophy of life. In the third part, I take an attempt to present the main features of a heroine of sensibility and try to point out the attributes that distinguish Emmelina and Elwira from the stereotype.

W pracy porównane zostają główne postaci kobiece "Emmeliny i Arnolfa" (1821) Łucji Rautenstrauchowej oraz "Żalów Elwiry" (1821) Adama Kasperowskiego. Składa się ona z trzech głównych rozdziałów. Pierwszy nakreśla tło dla właściwych rozważań: przedstawiona zostaje w nim charakterystyka człowieka sentymentalnego oraz pokrótce omówione wybrane utwory. W drugim dominuje charakterystyka kobiecych postaci oraz przedstawienie sposobów ich konstruowania w kontekście światopoglądu sentymentalnego. W trzecim, ostatnim, podjęto próbę syntetycznego przedstawienia głównych cech bohaterki czułej oraz tego, co Emmelinę i Elwirę odróżnia od stereotypu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies