Tytuł pozycji:
Ocena konspektów z edukacji żywieniowej opracowanych przez pracowników przedszkoli w latach 2010-2012
The purpose of the work, the title of which is ‘The Evaluation of Lesson Plans for the Dietary Education Developed by the Kindergarten Staff in the Years 2010-2012’ was the analysis of the way of conducting the nutrition education programme for children in the pre-school period based on 133 suggested outlines of lessons for children in this age group. In the theoretical part the author underlined the role of the dietary education at such an early age.To examine the way of carrying out nutrition education for kindergarten children the author analyzed the documents containing scripts of classes for the course. Research technique used in this work was studying the documents. Applied research tool were the lessons outlines, which contained information about the age of the children, the main purposes and specific objectives, activities topics, methods and means of teaching. Three age groups were extracted: the four, five and six-year-old children.The statistical analysis showed that, irrespective of the age of the children, the aims in prepared summaries had most often been connected with the dietary education (41%), the child development (36%), and the smallest percentage referred to the child's health (18%). Nursery school teachers – the authors of summaries have most often focused on one or two educational topics. Depending on the age of the child at which the program was directed, the subject matters of educational programmes were different (they were more similar for five and six-year old children, and quite different for four-year olds). In the lesson outlines various teaching resources were listed. The frequency of their choice was not significantly dependent on the age of the child, although a trend could be noticed: kitchen and hygienic utensils, puppets, pictures to colour and Klanza sheet were used with the youngest children; examples of unhealthy food products, hula hoops, jigsaw puzzle, kitchen equipment, yes/no plates, cut-out numbers and ‘equals’ signs were more often suggested for the older groups.
Celem pracy, której pełny tytuł brzmi: „Ocena konspektów z edukacji żywieniowej opracowanych przez pracowników przedszkoli w latach 2010-2012” była analiza sposobu przeprowadzania edukacji żywieniowej u dzieci w okresie przedszkolnym na podstawie zaproponowanych 133 konspektów zajęć dla dzieci w tej grupie wiekowej. W części teoretycznej zwrócono uwagę na istotę i rolę edukacji w tak wczesnym wieku. Do analizy sposobu przeprowadzania edukacji żywieniowej u przedszkolaków posłużono się metodą, jaką jest analiza dokumentów - konspektów zawierających scenariusze zajęć. Techniką badawczą wykorzystaną w niniejszej pracy było badanie dokumentów. Zastosowanym narzędziem badawczym były konspekty, które zawierały informacje o: wieku dzieci, celach głównych i celach szczegółowych, tematyce zajęć, metodach pracy oraz środkach dydaktycznych. Wyodrębniono 3 grupy wiekowe: 4-, 5- i 6-letnie dzieci. Analiza statystyczna wykazała, że niezależnie od wieku dziecka w przygotowanych konspektach cele edukacji żywieniowej były najczęściej podawane (41%), kolejno były cele dotyczące rozwoju dziecka (36%), a najmniejszy odsetek odnosił się do zdrowia dziecka (18%). Między grupami wiekowymi nie było różnic. Przedszkolanki – autorki konspektów najczęściej skupiały się na 1 do 2 tematów edukacyjnych. W zależności od wieku dziecka, do którego program był skierowany, stwierdzono że tematyka programu edukacyjnego była różna. Uszeregowanie wyborów tematów dla dzieci 4-letnich było inne niż dla 5- i 6-latków (dwie starsze grupy były podobne). W konspektach posłużono się zróżnicowanymi środkami dydaktycznymi. Częstość ich wyboru nie była uzależniona w sposób istotny od wieku dziecka, chociaż pewną tendencję dało się zauważyć, gdyż dla dzieci najmłodszych częściej posłużono się takimi środkami edukacyjnymi jak: akcesoria kuchenne, pluszak/kukiełka, malowanki, chusta Klauza i przybory higieniczne. Grupom starszym zaproponowano częściej: niezdrowe produkty żywnościowe, koła hula-hop, puzzle, urządzenia kuchenne, wycięte cyfry i znaki równości, tabliczki „tak” i „nie”.