Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ przewidywalności zdarzeń na pamięć prospektywną osób młodych

Tytuł:
Wpływ przewidywalności zdarzeń na pamięć prospektywną osób młodych
The influence of planning on the prospective memory performance of young adults
Autorzy:
Riess, Marta
Słowa kluczowe:
pamięć prospektywna, planowanie
prospective memory, planning
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przeprowadzone badania dotyczyły wpływu strategii planowania na funkcjonowanie pamięci prospektywnej osób młodych. Sześćdziesięciu jeden studentów otrzymało zadanie laboratoryjne w formie komputerowej gry planszowej (Wirtualny Tydzień) o charakterystykach podobnych do życia codziennego. Podczas grania w Wirtualny Tydzień badani proszeni byli o wykonywanie różnych zadań prospektywnych: (1) regularnych z kontekstem zdarzeniowym, (2) regularnych z kontekstem czasowym, (3) nieregularnych z kontekstem zdarzeniowym, (4) nieregularnych z kontekstem czasowym. Grupa eksperymentalna, w przeciwieństwie do kontrolnej, stosowała strategię planowania zadań. Jak oczekiwano, uczestnicy osiągnęli gorsze rezultaty w zadaniach z kontekstem czasowym niż zdarzeniowym oraz gorsze w zadaniach nieregularnych w porównaniu z regularnymi. Przeciwnie do oczekiwań, planowanie spowodowało obniżenie wyników we wszystkich typach zadań. W dyskusji analizowane są czynniki, które mogły przyczynić się do takiego układu wyników. Szczególną uwagę zwrócono na rolę cech specyficznych badań laboratoryjnych oraz wpływ obciążenia poznawczego.

The present research examined influence of planning strategy on prospective memory functioning in young people. Sixty-one students were given laboratory task in the form of a computer board game (Virtual Week) that was created to imitate many features of daily living. During Virtual Week participants were asked to perform different prospective memory tasks: (1) regular event-based, (2) regular time-based, (3) irregular event-based, (4) irregular time-based. In contrast to the control group, experimental group was using planning strategy. As expected, participants achieved lower results in time-based than in event-based tasks as well as in regular than in irregular tasks. Contrary to expectations, planning decreased results in all types of prospective tasks. The results are discussed with regard to which factors connected with groups or tasks may be responsible for the pattern of results. The differences between laboratory research and everyday prospective memory tasks as well as the role of cognitive charge are highlighted.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies