Tytuł pozycji:
Contemporary textbooks and compedia of knowledge for primary schools children and adolescents
Praca zawiera omówienie zagadnień związanych z problematyką współczesnych podręczników i kompendiów wiedzy dla uczniów szkół podstawowych. Podczas badań wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metodę statystyczną. Na początku zaprezentowano historię podręczników od 1945 roku, charakterystykę elementów budowy zewnętrznej, ceny, ich znaczenie na rynku wydawniczym, a także we współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Następnie przedstawiono analizę badań przeprowadzonych z udziałem 156 uczniów z klas od 1 do 3 szkół podstawowych, których celem był pomiar wagowy dzieci, plecaków oraz ich zawartości. Na podstawie otrzymanych wyników ustalono, iż prawie 80% badanych uczniów nosiło nadmiernie obciążone plecaki. Oprócz problematyki drukowanych podręczników szkolnych scharakteryzowano podręczniki elektroniczne, jako nowe narzędzie dydaktyczne we współczesnej szkole.
The thesis aims to present the issues related to contemporary textbooks and compendia of knowledge in the context of an elementary school students. A statistical method and critical analysis of the literature has been used to perform the studies. To begin, a history of textbooks since 1945 was presented, then characteristics of the elements, as well as their importance in the publishing market and their role in contemporary early childhood education. The work presents an analysis of the study, which aim was to measure the weight of 156 primary school children, also their backpacks with contents. Based on these results, it seems that almost 80% of the students wore overloaded backpacks. In addition to this, electronic textbooks have been characterized as a new teaching tool in the modern school.