Tytuł pozycji:
"School of stereotypes." Creating and sustaining gender stereotypes – based on polish textbook’s illustrations for primary school, classes 1-3.
The main objective of my research is to prove the thesis that children are taught the stereotypical perception of the world start with schools. One of the basic tools of this process are the schoolbooks and images contained therein. The research material includes publications from the years 1969 – 2013. Illustrations of these books have been analyzed at three levels themes: gender stereotypes, stereotypes of professions and ways of presenting the family.
Praca podejmuje tematykę stereotypów płciowych obecnych na ilustracjach w podręcznikach dla klas 1 - 3 szkoły podstawowej. Głównym celem moich badań jest udowodnienie tezy, iż dziecko już od najmłodszych lat jest uczone stereotypowego postrzegania otaczającego go świata, a jednym z podstawowych narzędzi tego procesu są podręczniki szkolne. Materiał badawczy obejmuje publikacje z lat 1969 – 2013, których obrazki zostały poddane analizie na trzech płaszczyznach tematycznych: stereotypy płciowe, zawodowe i sposoby ukazywania rodziny. Ponadto badania zawierają także dodatek interpretacyjny dotyczący nowego bezpłatnego podręcznika, który został wprowadzony do użytku we wrześniu 2014 roku.