Tytuł pozycji:
Participation of university students in museum culture – the case of the National Museum in Cracow.
Temat uczestnictwa młodzieży akademickiej w kulturze muzealnej, choć istotny, pozostawał dotąd na marginesie działalności badawczej dotyczącej muzealnictwa. Celem niniejszej pracy było zgłębienie powyższego zagadnienia oraz określenie uwarunkowań i okoliczności partycypacji na przykładzie Muzeum Narodowego w Krakowie. Realizowany był poprzez wyczerpującą analizę literatury przedmiotu oraz badania przeprowadzone za pomocą techniki ankiety. Wyniki badań wykazały, że kontakty z muzeami i galeriami sztuki inicjowane przez rodzinę i szkołę mają wpływ na późniejszą częstotliwość tychże podejmowanych w wieku dorosłym. Trudności, jakich doświadcza młodzież akademicka partycypująca w działaniach oferowanych przez muzea związane są przede wszystkim z brakami w ich wiedzy, jak również małą ilością czasu. W związku z powyższym, zaproponowano m. in. wprowadzenie i upowszechnienie stosownej edukacji muzealnej w postaci wyjść do placówek wystawienniczych organizowanych przez uczelnie (badania udowodniły, iż z formy tej, jeżeli jest ona realizowana, korzystają studenci) oraz dodatkowych zajęć z zakresu pedagogiki muzealnej. Odnośnie muzeów wskazano natomiast na konieczność wyodrębnienia studentów jako oddzielnej grupy docelowej, a w dalszej kolejności zaprojektowanie takich działań (edukacyjnych, kulturalnych itp.), które byłyby bardziej adekwatnie dopasowane do potrzeb, możliwości i ograniczeń młodzieży akademickiej.
The topic of university students' participation in museum culture, while important, has remained on the margin of research in the field of museology. The aim of this paper was to explore the above issue and to determine the conditions and circumstances of participation, using the National Museum in Cracow as a case example. This goal was accomplished through a comprehensive analysis of literature and research conducted with survey technique. The results showed that contacts with museums and art galleries initiated by the family and the school have an impact on the subsequent frequency of those taken in adulthood. The difficulties experienced by university students participating in the activities offered by the museums are primarily associated with deficiencies in their knowledge, as well as a lack of time. Accordingly, introduction and popularization of relevant museum education is advocated, in the form of trips to exhibitions organized by the universities (the study has shown that, if implemented, this benefits students) and extra curricular activities in the field of museum pedagogy. Regarding museums, the need to identify students as a separate target group was indicated, followed by designing activities (educational, cultural, etc.) that would be more appropriately tailored to the needs, capabilities and limitations of students.