Tytuł pozycji:
Wizerunek Katarzyny W. w mediach. Studium przypadku
The purpose of this study is to investigate how the media created the image of Katarzyna W. I will try also to assess how building of her image had affect the continued existence of the drama in Sosnowiec in the media and the evaluation of her personage among Internet users. In order to possibly widest to examine this untypical coincidence at Polish media and be able to draw conclusions I decided to create a case study of Katarzyna W. image in the mass media. In order to tracing changes occurring in the process of shaping of the image of Katarzyna W. in the media, I decided to investigate portals ("Wirtualna Polska", "Super Express" "pudelek.pl"), TV broadcasts ("Uwaga", "Interwencja", "Superwizjer", "Państwo w państwie") and comments on the online forum "Wirtualna Polska", which will replace public opinion research in this study. Research method that I will use all the researches will be conducted content analysis.
Celem niniejszej pracy było prześledzenie, jak wraz ze zmieniającymi się doniesieniami w sprawie małej Madzi z Sosnowca media kreowały wizerunek Katarzyny W. Autorka pracy starała się także ocenić, jak budowanie jej wizerunku, a przy tym dobór informacji na jej temat wpływały na dalsze istnienie dramatu z Sosnowca w mediach i ocenę jej postaci wśród użytkowników Internetu. Aby możliwie najszerzej zbadać ten nietypowy przypadek w polskich mediach oraz móc wyciągnąć wnioski co do przyczyn i efektów jego przebiegu, przeprowadzono studium przypadku wizerunku Katarzyny W. w środkach masowego przekazu. W celu możliwie najszerszego prześledzenia zmian zachodzących w procesie kształtowania wizerunku Katarzyny W. w mediach, zbadano portale internetowe (serwis informacyjny "Wirtualnej Polski", internetowe wydanie "Super Expresu" oraz portal plotkarski "pudelek.pl"), przekazy telewizyjne (programy interwencyjne i śledcze: "Uwaga", "Interwencja", "Superwizjer", "Państwo w państwie") oraz komentarze na forum internetowym "Wirtualnej Polski", które zastąpiły w pracy badania opinii publicznej. Metodą badawczą, którą posługiwano się we wszystkich przeprowadzanych badaniach była analiza zawartości. W sumie analizie poddano 201 artykułów z okresu od 24 stycznia 2012 roku do 13 lipca 2012 roku, które nawiązywały do sprawy małej Madzi z Sosnowca lub jej matki, oraz 240 komentarzy z forum, które pojawiły się w tym okresie. Dodatkowo obejrzano 5 godzin 37 minut i 29 sekund nagrań programów telewizyjnych, które wyemitowane zostały w okresie od 24 stycznia 2012 roku do 3 września 2013 roku. Uzyskane wyniki badań jednoznacznie wskazują, że wizerunek Katarzyny W. w badanych okresach nie był stały, a determinowany był przez doniesienia w sprawie. Dodatkowo udowodniono, że fenomen sprawy małej Madzi z Sosnowca w znacznym stopniu uzależniony był od zainteresowania mediów postacią Katarzyny W., której przypisywano różne role o sensacyjnym charakterze (ofiara, dzieciobójczyni, oszustka, celebrytka). Badania przekazów telewizyjnych wykazały, że programy interwencyjne i śledcze najczęściej przedstawiały Katarzynę W. w negatywnym świetle, wykorzystując w tym celu wypowiedzi świadków i ekspertów. Badania komentarzy użytkowników internetu ujawniły, że od samego początku nie ufali oni Katarzynie W., a ich opinie o matce małej Madzi nie pokrywały się w badanym okresie z jej wizerunkiem prezentowanym w mediach.