Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aristotle’s virtue ethics and the posthumanist project of human nature enhancement

Tytuł:
Aristotle’s virtue ethics and the posthumanist project of human nature enhancement
Arystotelesowska etyka cnót i posthumanistyczny projekt doskonalenia natury ludzkiej
Autorzy:
Warmbier, Adriana
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
human nature
Aristotle’s virtue ethics
transhumanizm
Arystotelesowska etyka cnót
podmiot
human agency
ulepszanie moralne
transhumanism
bioethics
moral enhancement
bioetyka
natura człowieka
Język:
polski
ISBN, ISSN:
08608024
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/20169  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/20169  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
W artykule prezentuję możliwość wykorzystania Arystotelesowskiej etyki cnót w kontekście sporu o ulepszanie natury człowieka, zwłaszcza jego dyspozycji do zachowań i działań moralnych. Analizując założenia posthumanistycznego projektu doskonalenia moralnego, staram się pokazać, że w przeciwieństwie do modelu, jaki czepie z Arystotelesowskiej tradycji aretycznej, model biomedycznego „wzmacniania moralności” nie pozwala na całościowe ujęcie podmiotu moralnego, unikając podjęcia problemu zachowania moralnej integralności podmiotu oraz nie radząc sobie ze złożonością relacji emocji do sfery rozumu i poznania. Chcąc pokazać słabość tezy mówiącej, że biomedyczne ingerencje zwiększą prawdopodobieństwo stania się moralnie lepszym człowiekiem, omawiam kompleksowość procesów zaangażowanych w świadome podejmowanie decyzji.

In this article I explore the possibility of applying Aristotle’s virtue ethics in the moral enhancement debate. I begin by analyzing the premises and aims of transhumanism and then show that biomedical forms of moral enhancement omit important problems such as: the conditions of unifi ed moral agent or the internal complexity of emotions and their relation to reason. In view of this, I argue that Aristotle’s theory of virtue gives more adequate account of moral action. The idea of moral enhancement fails to justify the claims that enhancing the moral dispositions increases the probability of having ‘morally better future motives.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies