Tytuł pozycji:
An introduction to Chinese punk music – its genesis development and ideas
- Tytuł:
-
An introduction to Chinese punk music – its genesis development and ideas
Powstanie, geneza i idee chińskiej muzyki punkowej - wprowadzenie.
- Autorzy:
-
Pawlus, Aleksander
- Słowa kluczowe:
-
Punk rock, punk, rock, muzyka, Chiny, sztuka, sztuka niezależna, socjologia, muzykologia, wolność, sprzeciw, rząd,
Punk rock, punk, rock, China, music, art, independent art, sociology, musicology, freedom, resistance, government,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca poddaje analizie powstanie muzyki punkrockowej w Chińskiej Republice Ludowej. Autor stara się przybliżyć genezę, okoliczności, a także skutki, jakie niosło ze sobą to zjawisko. Zagadnienia związane z tematyką pracy to między innymi muzykologia oraz socjologia. Poprzez analizę dróg prowadzących do powstania nurtu w Stanach Zjednoczonych oraz ich późniejsze porównanie z analogiczną sytuacją w Chinach, autor usiłuje wykazać podobieństwa i różnice w ich rozwoju. Analiza ta oparta została głównie o źródła naukowe oraz teksty źródłowe, takie jak amatorskie czasopisma oraz teksty utworów i wywiady. W niniejszej pracy zawarty jest także rys historyczny, społeczny oraz ekonomiczny, który okazał się niezbędny do zrozumienia mechaniki kształtowania się niezależnych ruchów muzycznych, których jednym z najmocniejszych przykładów jest punk rock. Głównym celem niniejszej pracy jest zbadanie istnienia własnej tożsamości chińskiej sceny punkrockowej, jej głównych założeń oraz wpływu, jaki wywarła na nią chińska tożsamość kulturowa. Autor w pracy wykazuje, że główne idee składające się na punkrockowy etos mogą tworzyć się na różnorodnych podłożach kulturowych, często nawet mocno od siebie odizolowanych. Kolejnym wnioskiem jest duża plastyczność samej idei, która zachowując swoje podstawowe cechy, jest w stanie przystosować się do lokalnych wymagań.
In this paper, author analyses the birth of Chinese punk rock music. The author tries to describe genesis, circumstances and effects of this phenomenon. Main questions analyzed in this paper are, among the others, musicology and sociology. Thorough the analysis of different types of sources – books, thesis but also interviews, lyrics and fanzines, author describes early years of punk rock in the United States and compares it with similar situation in China and tries to find differences and similarities. This paper also contains historical, economic and sociological context, which is necessary for understanding the mechanics of independent movements, such as punk rock music. The main goal of this paper is to research the identity of Chinese punk scene, its main ideas and the influence of Chinese culture on it. The author shows that main ideas of punk ethos can form on different cultural background, even on ones isolated from each other. Another conclusion is that the main idea of punk is very flexible and it can easily adjust to local conditions.