Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Współczesny film apokaliptyczny w kontekście fenomenu roku 2012

Tytuł:
Współczesny film apokaliptyczny w kontekście fenomenu roku 2012
Contemporary apocalyptic film in the context of 2012 phenomenon
Autorzy:
Lachendro, Małgorzata
Słowa kluczowe:
apocalyptic film, 2012 phenomenon, genre film, contemporary film, apocalypse, end of the world, science fiction
film apokaliptyczny, fenomen roku 2012, kino gatunkowe, film współczesny, apokalipsa, koniec świata, science fiction
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca dotyczy przemian w obrębie gatunku filmu apokaliptycznego w kontekście roku 2012. W pierwszym rozdziale podejmuję próbę scharakteryzowania zagadnienia fenomenu roku 2012 jako zjawiska powszechnego lęku przed końcem świata, datowanego na początek XXI wieku. W swojej pracy stawiam tezę, iż fenomen ten, w sposób znaczący wpłynął na renesans tematyki apokaliptycznej w kinie popularnym oraz niszowym. Staram się wyznaczyć klasyczną konwencję filmu apokaliptycznego jako katastroficznego podgatunku science fiction, a także udowodnić jego ewolucję na przestrzeni ostatnich lat w związku z tendencją do przekraczania granic gatunku przez twórców, jednocześnie pozostając w konwencji kina końca świata. W swoich rozważaniach zwracam uwagę na sposób ukazywania katastrofy, społeczeństwo w obliczu zagrożenia oraz przedstawianie konkretnych postaw bohaterów wobec śmierci.Najważniejsze omówione w pracy filmy: 2012 (2009) reż. R. Emmerich, 4:44 Ostatni dzień na Ziemi (2011) reż. A. Ferrara, Melancholia (2011) reż. L. von Trier, Przyjaciel do końca świata (2012) reż. L. Scafaria, Take Shelter (2011) reż. J. Nichols, These Final Hours (2013) reż. Z. Hildtich, Trzy dni (2008) reż. F. J. Gutiérrez, Zapowiedź (2009) reż. A. Proyas.

This dissertation presents the transformation within apocalyptic cinema genre in the context of year 2012. In the first chapter I attempt to characterize the 2012 phenomenon as a reflection of the common apocalyptic dread among the society since the beginning of twenty-first century. In the dissertation I assert that 2012 phenomenon significantly infuences a renaissance of the apocalyptic issue in the popular and niche cinema. I describe the classical convention of apocalyptic film as a disaster subgenre of science fiction and also I prove its evolution over the years in connection with a tendency of the creators to push boundaries of genre. I draw conclusions, paying attention to the visualization of disaster, behaviour of society in the face of danger and attitude of humans facing death.Most important films: 2012 (2009) dir. R. Emmerich, 4:44 Last Day on Earth (2011) dir. A. Ferrara, Melancholia (2011) dir. L. von Trier, Seeking a Friend for the End of the World (2012) dir. L. Scafaria, Take Shelter (2011) dir. J. Nichols, These Final Hours (2013) dir. Z. Hildtich, Tres días (2008) dir. F. J. Gutiérrez, Knowing (2009) dir. A. Proyas.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies