Tytuł pozycji:
Multiple ways of expression in tibetan thangkas
The aim of the work “Multiple ways of expression in Tibetan thangkas” is to discuss the thesis about an expression in Tibetan painting scrolls. The problem associated with expression and art is connected with the subjectivity of definition and the variety of interpretation. Tibetan art is interesting due to its link with religious and philosophical system created on the lands of Tibet - Diamond Way Buddhism. In the first chapter of my work I will try to define expression itself and in accordance with its interpretation connect it with the expression of painters of Tibetan thangkas. Then I will try to present the basic layer of expression which is technical process of painting Tibetan scrolls. Than I would like to underline the diversity in the Tibetan style of painting (despite of canon required in painting forms) and the most important cultural centers that had an impact on the Tibetan painting styles. The following interpretation of expression will be the hermeneutic layer in Tibetan painting. Expression is also inseparably connected with religious ideas which whom Tibetan art is definitely associated. In the last chapter I will try to show hermeneutic interpretation of selected deities from the iconography of Tibetan painted scrolls and to describe the most important symbols appearing on painting, considering it as an expression of ideas.
Celem pracy „Wielowarstwowość ekspresji tanek tybetańskich” jest poruszenie zagadnienia ekspresji, jaka może występować w malarstwie tybetańskich zwojów. Zagadnienia związane z ekspresją oraz sztuką, są problematyczne ze względu na subiektywność definicji, jaka powstaje w każdym z nas i wielości możliwości interpretacyjnych. Sztuka tybetańska jest ciekawym zagadnieniem, ponieważ jest ściśle związana z systemem religijnym i filozoficznym powstałym na ziemiach Tybetu – Buddyzmem Diamentowej Drogi. W niniejszej pracy postaram się najpierw zwrócić uwagę na samo zagadnienie ekspresji oraz zgodnie z nakreśloną interpretacją powiązać je z możliwością występowania ekspresji w dziełach malarzy tybetańskich. Następnie przedstawię podstawową warstwę ekspresji, za którą przyjmę techniczny proces powstawania malarstwa zwojów tybetańskich, a także zwrócę uwagę na różnorodność występujących na terenie Tybetu stylów malarskich (pomimo występującego dla całego malarstwa kanonu wyrazu formy) wraz z najważniejszymi ośrodkami kultur ościennych mających wpływ na owe różnice. Kolejnym poruszanym przeze mnie zagadnieniem będzie warstwa hermeneutyczna odczytywania tanki. Ekspresję wiążę również z wyrażaniem idei religijnych, z którymi sztuka tybetańska jest nierozerwalnie i ściśle związana. W ostatnim rozdziale poddam rozważaniu wybrane elementy z ikonografii zwojów tybetańskich i postaram się opisać najważniejsze moim zdaniem postaci i symbole występujące w malarstwie tanek tybetańskich.